18 november 2018

Ad van Pelt bespeelt het Bätz-orgel van de Petruskerk te Woerden

cd ad van pelt petruskerk woerden

Ad van Pelt: sinds 2001 is hij organist van de Hervormde Kerk te Nieuwkoop, sinds 1989 van de Oude Kerk te Huizen, en sinds 1986 van de Petruskerk te Woerden. Maar al in 1976 werd hij tot organist benoemd, namelijk van de Woerdense Maranathakerk. Dit betekent dat hij het afgelopen jaar een ‘robijnen’ jubileum heeft gevierd.

Ter gelegenheid daarvan heeft hij een cd gemaakt – uiteraard op het mooiste instrument dat hij onder zijn vingers heeft: het orgel van J.H.H.Bätz (1768; 27/IIP) in de Petruskerk. Op deze jubileum-cd is klassieke-, galante- en barokmuziek te beluisteren, muziek waardoor het ‘Woerse’ pronkjuweel optimaal tot zijn recht komt.

Galant en klassiek
Van Bachs leerlingen Krebs, Kittel en Homilius horen we feestelijke Praeludia en fraaie koraalbewerkingen, zoals ‘Freu dich sehr’ (Ps.42) – met uitkomende Cornet en ‘Straf mich nicht’ – met uitkomende Vox Humana. Van Handel klinkt een complete Suite. Van Bach koralen uit het Orgelbüchlein, variërend van het lichtvoetige ‘Vom Himmel kam der Engel Schar’ tot het forse ‘In Dir ist Freude’, alsmede een zelfgemaakte bewerking van het slotkoraal uit Cantate 41.

Leuk zijn de stukken uit de BWV-Anhang die Van Pelt horen laat, zoals ‘Nun lobe meine Seele den Herrn’, waarschijnlijk van een Böhm-leerling, en de Fuga over B-A-C-H (BWV Anh. 107), van Bachs collega Sorge. En verrassend klinkt Mozarts Zesde Weense Sonatine, en het laat-klassiek Präludium in C van Rinck.

De cd wordt besloten met Regers romantische harmonisaties van het ‘Altniederländisches Dankgebet’ – de Duitse versie van het ‘Wilt heden nu treden’.

Dik en eenvormig
Van Pelt vertolkt de composities zoals het een Uitvoerend Musicus betaamt: in een aangenaam tempo met passende fraseringen en articulaties. Wel is jammer dat hij nogal dik en eenvormig registreert.

Zo wordt aan de Rugwerk-Prestant nogal eens een Holpijp toegevoegd, – klinkt de Hoofdwerk-Quintadeen slechts in combinatie met de Roerfluit en Baardpijp, – klinken die laatste twee vrijwel uitsluitend samen, – en wordt in clavecinistische stukken regelmatig een Prestant of Octaaf 4′ bij de fluiten getrokken, waardoor de lichtheid verloren gaat.

In 1980 liet Gert Oost, op zijn LP ‘Aan Volk en Overheden’, dit instrument (in een Aria van Geilfus) heel wat ranker en helderder klinken.

En mogen de kleurige Nasard 3′ en de speelse Flagelolet 1½’ van het Rugwerk verschillende malen te horen zijn, de Quint 3′ van het Hoofdmanuaal is slechts in het volle werk te ontwaren: een plenum dat, dankzij de Prestant 16′ en de Mixtuur, zeven keer vrijwel hetzelfde klinkt.

Rank en helder
Ik hoop dat Van Pelt nog eens een cd maakt waarop hij zijn rode reus wat ranker klinken laat. En wat transparanter, zoals Oost. Wellicht als het ‘saffier’ in zicht is?

 


Het Bätz-orgel (1768) van de Petruskerk te Woerden

bespeeld door Ad van Pelt

Präludium in C KrebsWV 414; Freu dich sehr, o meine Seele KrebsWV 519 (Johann Ludwig Krebs); Herr Gott, dich loben alle wir (Johann Gottfried Walther); Suite in d HWV 448 (Georg Friedrich Händel); Vom Himmel kam der Engel Schar BWV 607; In dir ist Freude BWV 615; Wer nur den lieben Gott lässt walten BWV 642; Jesu, nun sei gepreiset BWV 41/6; Menuet in G BWV 841; Menuet in g BWV 842; Menuet in G BWV 843; Nun lobe meine Seele den Herrn BWV Anh. 60; Fuge in C BWV Anh. 107; Largo und Allegro in G BWV Anh. 111; Bourlesca in a BWV Anh. 135; Befiehl du deine Wege (Ermans Nr. 37) (Johann Sebastian Bach); Straf mich nicht in deinem Zorn HoWV VIII.2 (Gottfried August Homilius); Präludium XV in G (Johann Christian Kittel); Sonatine in C KV 439b/6 (Wolfgang Amadeus Mozart); Präludium in C (Christian Heinrich Rinck); Niederländisches Dankgebet (Max Reger).

Label: RCS-Studio
Nummer: RCS2016-16
Speelduur: 78’57
Booklet: 8 pagina’s (NE)
Prijs: € 10,00 / verzendkosten € 4,00
Bestellen: info@advanpelt.nl

 

X