Ben van Oosten presenteert Franck-box in Rouen

Op vrijdag 22 juni presenteert Ben van Oosten zijn cd-opname van het orgelwerk van Franck in de  Saint-Ouen in Rouen. De 4cd-box is daar ook voor het Duitse label MDG opgenomen. 

Van Oosten nam in Rouen al eerder werk op van Guilmant (Sonates) en een aantal delen van de integrales van het werk van Widor, Vierne en Dupré.

Het presentatieconcert op vrijdagavond om 20.30 uur maakt deel uit van een excursie van Stichting Vox Humana. Als afsluiting van de tweedaagse excursie zal Van Oosten een tweede concert geven op zaterdag 23 juni om 12.30 uur.

Voor de concerten op 22 en 23 juni kan vooraf een passe-partout van € 75 worden aangeschaft via Eventbrite. Er is geen losse kaartverkoop aan de kerk.

 


Franck op een Michelangelo onder de orgels

Charles-Marie Widor bestempelde Aristide Cavaillé-Colls 64 stemmen tellende orgel uit 1890 in de St. Ouen in Rouen eens als een Michelangelo onder de orgels. Maar is het wel een ‘Franck-orgel’? De componist bespeelde immers een kleiner en dertig jaar ouder instrument van Cavaillé -Coll in de Sainte-Clotilde in Parijs. Ben van Oosten koos bewust tóch voor ‘Rouen’, zo schrijft hij in het voorwoord van de cd. ‘Francks eigen instrument was natuurlijk een belangrijke inspriratiebron voor twaalf van zijn belangrijkste werken. Maar hij was ook niet onbekend met andere instrumenten uit zijn tijd’. Hij solliciteerde (vergeefs) naar posities in de Saint-Sulpice en La Madeleine, en schreef ook werk voor grotere instrumenten in Parijs als die in de Notre-Dame, de Saint-Eustache en het grote orgel in het Palais du Trocadero waarvoor hij zijn Trois Pièces schreef. Franck had daar volgens Van Oosten een rijker klankpalet in gedachten.

‘Het orkestrale karakter en de monumentale grandeur van Francks muziek komen veel krachtiger tot uitdrukking wanneer gespeeld op een rijker palet en grotere dynamische mogelijkheden dan het orgel in de Sainte-Clotilde. Het orgel en de kerk van Saint-Ouen in Rouen verlenen de muziek van de ‘Père angélique’ de kleur, poëzie, mystiek, artistieke integriteit en grandeur die zij nodig heeft’, aldus Van Oosten.

 

© 2018 beeld Jan Flikweert