‘Bijzondere muziek van een cosmopoliet’ [RECENSIE]

Sigfrid Karg-Elert (1877-1933) was een zeer kleurrijk persoon, iemand die lak had aan conventies, een cosmopoliet. In zijn carrière als componist, docent en organist leverde hem dat in Leipzig de nodige problemen op en bleef erkenning achterwege. Vandaag de dag is een deel van zijn leven nog altijd in nevelen gehuld. Zijn muziek laat zich niet eenvoudig in woorden vatten. Karg-Elert heeft iets mystieks. Misschien is dat de reden dat er de laatste jaren steeds meer aandacht is voor zijn muziek? Hoe dan ook, wat mij betreft verdient Karg-Elert die aandacht ten volle, zeker na het beluisteren van deze boeiende cd met niet-alledaagse werken.

De titel van de cd doet vermoeden dat we hier de Symphonic Canzonas (Opus 85) voorgeschoteld krijgen. Niets is echter minder waar. Wel krijgen we twee van de drie Symphonic Chorales (Opus 87) te horen en daarnaast enkele sfeervolle kleinere werken voor orgel, viool en sopraan alsmede twee delen uit de Choralimprovisationen (Opus 65) en twee werken voor orgel en viool (Sanctus en Pastorale, Opus 48b, oorspronkelijk voor harmonium en viool).

Het indrukwekkende oeuvre van Karg-Elert neemt in de orgelliteratuur een unieke plaats in. In vergelijking met zijn tijdgenoot (en concurrent) Max Reger zijn Karg-Elerts werken mystieker, vrijer en melancholieker. Karg-Elerts muziek zou je impressionistisch kunnen noemen, maar ergens klinkt de romantiek er ook nog stevig in door. Het is muziek waar je bij weg kunt dromen, echte sfeermuziek ook.

De uitvoerenden zijn het Gough-duo, bestaande uit het echtpaar Rachel (viool) en Rupert (organist) Gough, en de sopraan Natalie Clifton-Griffith, die mooi zuiver en met veel gevoel voor de tekst zingt. Orgel en viool zijn heel ruimtelijk opgenomen. Helaas is de sopraan tamelijk direct opgenomen, waardoor het orgel soms te onduidelijk overkomt. Maar de teksten zijn wel uitstekend te volgen. Het vijfklaviers Compton-orgel (1931) van de Basilica St. Gregory the Great in Downside Abbey is een ideaal medium voor deze muziek.

Het eenvoudig vormgegeven boekje bevat een korte levensbeschrijving van Karg-Elert en de uitvoerenden, een beschrijving en de dispositie van het orgel alsmede een tamelijk uitvoerige toelichting bij de werken.

Er wordt op hoog niveau gemusiceerd door de drie jonge kunstenaars. Het programma is heel afwisselend en wordt op magistrale wijze afgesloten met het derde Symphonic Choral (‘Nun ruhen alle wälder’) voor orgel, viool en sopraan. Het is muziek die je hier in den lande, afgezien van ‘Nun danket alle Gott’ (uit de Choralimprovisationen) zelden hoort – mogelijk ook door gebrek aan geschikte orgels? Alleen daarom al kan ik deze cd aanbevelen.

Sigfrid Karg-Elert – Symphonic Canzonas

works for organ with violin & soprano

Gough Duo with Natalie Clifton-Griffith