’Bovenaardse schoonheid in Noordbroek’

Peter Westerbrink profileert zich steeds meer als schatgraver op het terrein van de Noord-Duitse barok. Na de cd waarop hij het gerestaureerde Hinsz-orgel van Zandeweer presenteerde met onder andere de prachtige variaties over ‘Nun komm der Heiden Heiland’ van Andreas Kneller, houdt hij nu in Noordbroek een overtuigend pleidooi voor het werk van vergeten tijdgenoten van Reincken, Bruhns, Weckmann en Buxtehude.

Text Example

advertentie



Nu zijn er ook allerlei ‘meesterwerken’ uit de tijd van de rococo onder het stof vandaan gehaald die er wat mij betreft wel onder hadden mogen blijven liggen. Peter Westerbrink vraagt in het cd-boekje aan de luisteraar of dat ook geldt voor de koraalfantasie over ‘Komm, heiliger Geist, Herre Gott’ van Nicolaus Hasse.

Nu, deze luisteraar vindt het echt een ontdekking! Wat mij betreft geldt dat misschien nog wel meer voor zijn bewerkingen van ‘Jesus Christus, unser Heiland’. Zowel de beide verzen voor organo pleno, als het vers waarin de melodie gecoloreerd ten gehore wordt gebracht, hebben grote indruk op me gemaakt.

Maar er zijn meer mooie vondsten: het Praeambulum ex E van Jakob Bölsche en het Praeludium quarti toni van Wilhelm Karges. Als zulke schitterende werken dan ook nog eens met flair uitgevoerd worden op een van de meest authentieke Schnitger-orgels, dan kan ik alleen maar zeggen: kopen deze plaat!

Toch één kanttekening. Westerbrink heeft zich laten inspireren door registratieaanduidingen in de bronnen. Desondanks is het klankbeeld me soms te groezelig of te dun. Alleen in het slot van Buxtehude’s Praeludium in E ontplooien de beide plena van Noordbroek zich in hun volle helderheid, kracht én vocaliteit. Van mij had Peter Westerbrink zo wel vaker mogen uitpakken, bijvoorbeeld in de Fantasia ex D van Weckmann.

Maar dat zegt misschien meer over mij dan over Peter Westerbrink. Sinds ik het orgel van Noordbroek eenmaal zelf heb mogen bespelen, is er voor mij geen orgel met zo’n stralende oerkracht als dat van Noordbroek. Hoe verantwoord en verfijnd Westerbrinks registraties ook mogen zijn, die ruige kant van Noordbroek had wat mij betreft wel wat meer uit de verf mogen komen.

Ondertussen springt mijn hart soms ook op bij de gekozen registraties. Bijvoorbeeld in het eerste ‘Allein Gott’ en in het Praeludium van Karges. Hoe prestanten en fluiten daarin zingen, is van een bovenaardse schoonheid.

Peter Westerbrink, Arp Schnitger-orgel, Noordbroek

Praeambulum ex E (Jakob Bölsche); Allein Gott in der Höh sei Ehr (Petrus Hasse); Allein Gott in der Höh sei Ehr; Jesus Christus unser Heiland, Komm heiliger Geist Herre Gott (Nicolaus Hasse); Fantasia ex D (Matthias Weckmann); Praeludium in E BuxWV 141 (Dieterich Buxtehude); Ach wir armen Sünder (Matthias Weckmann); Allein Gott in de Höh sei Ehr; Fantasia; Praeludium quarti toni (Wilhelm Karges); Jesus Christus unser Heiland (Franz Tunder); Preludium in Es (Georg Dietrich Leyding)

Label: Stichting Internationale Orgelakademie Groningen
Nummer: SIOG 201102
Speelduur: 78’48
Boekje: 28 pagina’s (NL/EN/DU)
Prijs: € 17,00