20 september 2019

COLUMN MATTHIJS VI

Orgelcommissies en marketing – Deze keer een wat ongewone column, maar er moet me iets van het hart. Met lede ogen zie ik de marketingpogingen van orgelcommissies in den lande aan. Of beter gezegd: de marketingpogingen die ze niet doen. Soms is het echt bedroevend.

Veel commissies weten het als geen ander: het bezoek van orgelconcerten loopt terug. Sommige commissies stoppen met het organiseren van hun series, anderen gaan tegen beter weten in door (‘ons orgel is het waard beluisterd te worden’). Weer anderen verzinnen concepten die samen te vatten zijn als ‘orgel+’. Er is ook nog een groep die mikt op concerten met allure (bijvoorbeeld door internationale series samen te stellen).

Maar er is nog een belangrijk middel om bezoekers te bewegen, te boeien en te behouden: marketing. Marketing is bij sommige orgelcommissies duidelijk geen agendapunt. En denk niet dat ik het nu alleen heb over orgelcommissies van een dorpje met een weinig betekenisvol orgel. Nee, helaas krijgen ook orgelcommissies die concerten organiseren op nationale en internationale gerenommeerde orgels een dikke onvoldoende voor het vak marketing (gelukkig niet allemaal). Orgelcommissies en marketing: op de één of andere manier lijken ze niet zo bij elkaar te passen.

Omdat marketing een hobby van mij is, bestaat bij mij de verleiding om op deze plek talloze marketingtips aan de hand te doen. Maar daarmee smoor ik uw eigen creativiteit. Toch kan ik het niet laten om u enkele overwegingen mee te geven: heeft u wel eens gedacht aan één programmaboekje voor de hele serie, een uitgebreide toelichting op de te spelen werken en het concert een gezicht te geven voordat het concert begint of tijdens het concert middels een videoscherm waarop de organist te zien is. Zijn de online wervingsmogelijkheden binnen uw commissie goed in beeld? Facebook, Twitter, LinkedIn, E-mailmarketing, het is allemaal gratis. Maar vergeet ook de uitgebreide website niet (eventueel met interactieve mogelijkheden).

 

Een compliment aan een orgelcommissie die een aantal dingen goed geregeld heeft, namelijk de Stichting Orgelconcerten (Grote Kerk Breda). Een aantal weken geleden werd ik door het Facebookaccount van Grote Kerk Breda geattendeerd op een concert van die avond. Daarop ben ik richting Breda gereden. Dergelijke promotie werkt dus! Op het concert kreeg ik een programmaboekje voor de hele serie. In het programmaboekje een toelichting op de te spelen werken. Bovendien kregen de bezoekers een voucher voor gratis toegang voor een volgend concert in de serie van dit jaar. Slim!

 

Orgelcommissies, voor wat betreft marketing: gewoon doen!

Matthijs Visscher heeft een grote hobby: klassieke muziek. Begon jong met het bespelen van het orgel en had plannen om van orgelspelen zijn werk te maken. Hoewel muziek voor hem bijna een eerste levensbehoefte is, heeft hij uiteindelijk gekozen voor het bedrijfsleven. Op Orgelnieuws.nl deelt hij maandelijks zijn gedachten over (orgel)muziek en het bijbehorende wereldje.

Wilt u reageren? Graag!

info@orgelnieuws.nl

© 2011 www.orgelnieuws.nl

X