COLUMN MATTHIJS XI

Text Example

advertentie



 

Twinkelende ogen – In de orgelwereld weten we het allang: de aandacht voor orgels is tanende. En dan druk ik me voorzichtig uit. Maar gaat u eens naar een willekeurig klassiek concert en kijkt u in pauze dan eens goed rond. Het gros van het publiek is ouder dan vijftig jaar. Dat kan aan de prijs van het concertkaartje liggen, maar daar trap ik niet in. Want wie de site van het Lowlands festival dat in augustus 2012 plaatsvindt bekijkt, ziet daar festivaltickets à € 185. Uitverkocht.

Wat gaan we aan het teruglopende publiek doen? Opleuken, zegt de één. Educatie, zegt de ander. Maak het minder elitair, vindt een derde. Maak het goedkoper, beweert een vierde en koopt vervolgens een iPad. Inmiddels hebben we allemaal wel door dat dit geen oplossingen zijn. Ook niet voor orgel. Wat hebben de projecten die ik voor het gemak maar even ‘orgel+’ noem ons opgeleverd? En wat te denken van YouTube? Orgelmuziek is gratis en voor niets verkrijgbaar, op ieder gewenst moment. Heeft het een substantiële nieuwe groep orgelliefhebbers opgeleverd?

 

Benjamin Zander, dirigent van de Boston Philharmonic en daarnaast actief als spreker, houdt ons twee denkwijzen voor:

• Denkwijze 1: Gesteld dat 3% van de mensen idolaat is van klassieke muziek. Als we dit percentage weten te verhogen naar 4% dan is de klassieke muziek voorlopig uit de problemen;

• Denkwijze 2: Alle mensen houden van klassieke muziek, alleen ze weten het zelf nog niet.

 

Denkwijze 2 spreekt mij aan. Want dat betekent dat alle opleukprojecten de kast in kunnen. Opleukprojecten behoren namelijk bij denkwijze 1. Denkwijze 2 houdt simpelweg in dat liefhebbers van klassieke muziek hun passie met enthousiasme moeten laten zien. Denkwijze 2 is kijken naar de kansen en handelen vanuit de kansen in plaats van kijken naar de bedreigingen en handelen vanuit de bedreigingen.

 

Zander vertelt dat hij als dirigent de orkestleden in de ogen kijkt. Als hij ziet dat hun ogen twinkelen, dan brengt hij iets over, dan heeft hij zijn orkestleden krachtig gemaakt. Die lijn trekt hij door naar het dagelijkse leven. De definitie van succes is voor hem dan ook: Hoeveel twinkelende ogen zie ik om mij heen?

 

Terug naar de orgelwereld. Hoeveel twinkelende ogen hebben organisten om zich heen? Hoe meer twinkelende ogen, hoe meer twinkelende ogen erbij zullen komen. Zo werkt het met Apple-liefhebbers en zo werkt het in de orgelwereld. De vraag is: hoe krijgt u die twinkelende ogen om u heen? Deze vraag is eenvoudig te beantwoorden met een gewetensvraag. Heeft u zelf nog wel twinkelende ogen? [MATTHIJS]

 

Matthijs Visscher heeft een grote hobby: klassieke muziek. Begon jong met het bespelen van het orgel en had plannen om van orgelspelen zijn werk te maken. Hoewel muziek voor hem bijna een eerste levensbehoefte is, heeft hij uiteindelijk gekozen voor het bedrijfsleven. Op Orgelnieuws.nl deelt hij maandelijks zijn gedachten over (orgel)muziek en het bijbehorende wereldje.?

 

Wilt u reageren? Graag!?

info@orgelnieuws.nl

 

© 2012 www.orgelnieuws.nl