Een uitermate zinderend Amen [CD-RECENSIE]

Muzikale interpretatie * * * *

Programmakeuze * * * *

Keuze van het instrument * * * *

Kwaliteit van de opname * * *

Informatie in het boeklet * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * *

Je hoort een muziekstuk maar één keer voor de eerste keer. Soms is dat jammer. Jammer vond ik het bij het beluisteren van deze cd met muziek van Belgische componisten. De Mass Opus 130 van Joseph Jongen (1873-1953) ken ik van een opname uit 1991 (Pavane ADW 7242). Dat was een grote verrassing. Een rustig intro van achtvoeten van het orgel, het koor zet het Kyrie in en je denkt: dat zal zo de hele cd wel doorgaan. Totdat na twee minuten de koperblazers inzetten – niet eens luid. Een onvergetelijk moment.

Philip Scriven neemt met zijn Lichfieldse uitvoerenden de tempi iets hoger dan Tom Cunningham met de Brussels Choral Society. Dat is even wennen. De uitvoering uit Brussel is misschien wat kerkelijker dan die uit Lichfield. Na een paar keer luisteren neemt deze Engelse cd zich voor je in, mede dankzij de voortreffelijk spelende koperblazers. Zo exact kunnen alleen Engelsen spelen.

‘Dit is de eerste cd waarop de twee grote Belgische missen uit het midden van de twintigste eeuw zijn te horen, en de eerste waarop de beroemde en vrolijke Mis Opus 130 van Jongen wordt gezongen door een Engels koor’, staat te lezen op de achterkant van het cd-doosje. ‘De cd is opgenomen in de inspirerende ruimte van de kathedraal van Lichfield met de opwindende begeleiding van koperensemble Fine Arts Brass.’ Zo’n tekst kan gezwollen overkomen, maar na het beluisteren van de cd lees je anders.

De Missa Fesitiva van Jongens landgenoot Flor Peeters (1903-1986) is grilliger, maar net zo expressief. Voor liefhebbers van laatromantische orgelmuziek is hier veel te beleven. De orgelpartij levert een wezenlijke bijdrage aan de uitbeelding van de tekst, vooral in het Gloria en het Credo. De muziek heeft in het Credo een stuwende, gaande beweging, als een mars. Het Gloria eindigt met een uitermate zinderend Amen.

Het orgel in de kathedraal van Lichfield is ongetwijfeld milder van klank dan de orgels die Jongen en zeker Peeters in gedachten hadden toen ze hun muziek schreven. Toch weet organist Alex Mason de muziek mooi naar zijn instrument te vertalen.

Het is een uitstekend idee van dirigent Scriven om deze muziek op te nemen, want het is muziek die gehoord moet moeten en die de uitvoerders veel vreugde verschaft. Ongetwijfeld zijn beide missen uitgevoerd bij plechtige diensten in de Lichfieldse kathedraal. Wat zou ik daar graag bij geweest zijn, weggedoken in een koorbank. [JAAP ROTS]

Meer over het orgel in Lichfield Cathedral