Günther Becker. Das gesamte Orgelwerk [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Drei kleine Orgelstücke (1978) Meditation, Litanei, Meditation II

A la mémoire de Josquin (1975) für Orgel

Interpolationen (1993)

Meteoron für Orgel, Schlagzeug und zweikanaliges Tonband (1969)

Label: CYBELERecords

Nummer: Cybelke SACD 060.701

Speelduur: 50’14”

Boekje: 36 pagina’s (DU, EN)

Prijs: € 19,90

Uitvoering : * * * * *

Opname : * * * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

Het label CybeleRecords bracht dit jaar een cd uit met het complete orgelwerk van de Duitse componist Günther Becker (1924-2007). Opgenomen op het Sauer-orgel van de Auferstehungskirche in Düsseldorf-Oberkassel met organist Martin Schmeding in de hoofdrol.

Het orgeloeuvre van Becker is bescheiden. Op de cd staan achtereenvolgens Drei kleine Orgelstücke (1978), A la mémoire de Josquin (1975), Interpolationen (1993) en Meteoron für Orgel, Schlagzeug und zweikanaliges Tonband (1969). In het laatste werk speelt Christian Roderburg de slagwerkpartij.

Becker is niet gemakkelijk in een stilistisch hokje te plaatsen. Bij elke nieuwe compositie die hij schreef, ging hij steeds een geheel eigen weg. Daardoor is er geen sprake van een uniforme stijl maar is er als het ware telkens een nieuwe zoektocht naar antwoorden op steeds wisselende esthetische vragen. Daarbij komt dat de orgelwerken geen typische dwarsdoorsnede vormen van Beckers totale oeuvre maar eerder een weerspiegeling zijn van de periode van ontstaan.

Meteoron is een reactie op de avant-garde orgelmuziek van onder andere Kagel en Ligeti uit de late jaren zestig. In dit werk zinspeelt Becker op de rituelen van de Grieks Orthodoxe Kerk. Hij maakt hierbij gebruik van een tape met opnames van Byzantijnse gezangen voor Pinksteren. De structuur van het stuk wordt bepaald door de tape waarbij het orgel en slagwerk interrumperen. Daardoor wordt de aanvankelijke structuur doorbroken en polyinterpretabel.

Met ‘A la mémoire de Josquin’ slaat Becker een totaal andere weg in. Hij zoekt in deze compositie de verbinding met de muziek van Josquin Desprez (1440-1521). Telkens klinken er letterlijke citaten uit missen van deze componist. Deze functioneren als interludia en worden onderbroken door atonale, contrasterende secties.

In 1978 zoekt Becker een specifiekere manier om tonaliteit en atonaliteit aan elkaar te verbinden. Zagen veel componisten in die tijd atonaliteit als een totaal nieuwe manier van expressie waarin voor tonaliteit geen enkele ruimte was, Becker zag juist atonaliteit als de tegenpool van tonaliteit. Derhalve zoekt hij in ‘Drei kleine Orgelstücke’ een meer traditionele benadering van het orgel waarin atonale clusters en effecten afgewisseld worden met passages waarin eenvoud en tonaliteit centraal staan.

Interpolationen is Beckers laatste orgelwerk. Deze compositie is een toccata waarin een constante muzikale stroom, niet gehinderd door een strakke puls, zich ‘à l’improviste’ een weg baant. Deze compleet atonale muziek refereert met gebruikmaking van een divers spectrum aan figuren en loopjes aan de traditionele orgelmuziek zodat er op die manier een verbinding ontstaat met het verleden.

Het spel van Martin Schmeding laat zich in één woord samenvatten als voortreffelijk! Met het grootste gemak baant hij zich een weg door deze, niet bepaald eenvoudige, materie. Met een uitstekend gevoel voor timing, drama en effect geeft hij er blijk van dat dit idioom op het lijf geschreven is.

Het Sauerorgel uit 2004 is als compromisinstrument uitstekend geschikt voor deze muziek. Door de uitgekiende registraties en de mogelijkheid om zeer snel te wisselen van klankleur, is het luisteren naar deze cd één groot avontuur.

De opname is van hoog niveau. De enige kanttekening ligt dit keer bij de luisteraar zelf. Om deze cd goed tot zijn recht te laten komen is een goede stereo-installatie onontbeerlijk.

Samenvattend kan gesteld worden dat het idioom van Becker niet bepaald toegankelijk te noemen is. Deze cd luister je dan ook niet bij een gezellig knapperend haardvuur en een boek op schoot. Echter, de luisteraar die bereid is te investeren in een goede, onbevangen luisterhouding, zal beloond worden met een ervaring die smaakt naar meer! Welkom in de prachtige wereld van de eigentijdse orgelmuziek! [CHIEL JAN VAN HOFWEGEN]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl