KERNSTEEK [20]

Text Example

advertentie



Een kernsteek levert al eeuwenlang een discussie op. Volgens de een helemaal okay, voor de ander volstrekt fout. Dat verklaart dus waarom de schrijver m/v van de nieuwe column op Orgelnieuws tegendraads kan zijn. Soms zelfs in het geheel niet objectief. Maar wel altijd betrokken op de orgelwereld. De teksten ingeleverd via een vage server in Verweggistan, tast zelfs de redactie in het duister wie ‘Kernsteek’ is.

Je moet in een hutje op de hei wonen (of een Musica Antiqua-freak zijn) om niet te weten dat begin juni het EK voetbal losbarst. Of bent u nog niet lastig gevallen bij AH, C1000, Plus of Shell door agressieve hangsnotneuzen van hoogstens tien jaar oud die u met verbaal geweld uw oranje wuppies, fluppies, juichbandjes of andere parafernalia proberen te ontfutselen? En kijk eens naar de advertenties in de dagbladen of de reclames op tv: allemaal met oranjekoorts hardhandig in EK-sferen gedrenkt.

We kunnen ons er aan ergeren, maar feit is wel dat het qua marketing wérkt. Het Amerikaanse specialiteitenrestaurant McDonald’s treedt als sponsor op, evenals ING en dus bedruipt dit festival zichzelf. De grootste onkosten (huisvesting, beveiliging) nemen Polen en Oekraïne voor hun rekening.

Kunnen we hiervan wat leren voor onze orgelcultuur? Ik dacht van wel. Het EK voetbal is dit jaar en over twee jaar is er weer zo’n evenement: het WK voetbal, met andere woorden om de twee jaar is het bal. U voelt ’m al: laat nu net het Internationaal Improvisatieconcours Haarlem ook om de twee jaar zijn en precies in dezelfde jaren als er ook gevoetbald wordt. Bovendien vinden de twee evenementen niet gelijktijdig plaats. In juni is er het voetbal, in juli het orgelbal. Het mag duidelijk zijn dat Nederland dit jaar geen Europees kampioen wordt. Met een psychisch ernstig belaste Arjen Robben, een miskend talent als Robin van Persie of de eeuwig dromende Wilfred Bouma gaan wij geen deuk in de Europese boterberg schoppen. Wat is er dan mooier om het wij-gevoel nog eens te prolongeren tijdens het Haarlemse festival, er doen toch immers altijd Nederlanders mee.

Het festival kan natuurlijk helemaal draaien op sponsoren. Wat McDonald’s kan, kan FEBO ook: Van tractuur gauw naar frituur zou zomaar de slogan kunnen worden. Als Adidas nu eens een speciale ergonomische pedaalschoen ontwikkelt, willen er best wel een paar organisten meespelen in een commercial (behalve Aart Bergwerff, die speelt op Greve-schoenen).

Ook de supermarkten en benzinestations mogen weer gezellig meedoen en bij de boodschappen hun meuk uitdelen. Organistenplaatjes bij elke 15 euro aan boodschappen, zoiets. (‘Heb jij voor mij Olivier Latry, dan krijg je van mij Peter van Dijk’. ‘Ja, dûh!’). Shell komt met kleine verrekijkertjes (‘pijpentellers’), handig tegen de verveling bij routineuze Cochereau/Hakim-imitaties en ook handig tijdens de preek in bepaalde kringen.

Natuurlijk kunnen de tv-zenders niet achterblijven. Nederland 1 wordt, gelijk Studio Voetbal, iedere avond beheerst door een serieuze paneldiscussie onder leiding van Hans Fidom, de Jack van Gelder van de Nederlandse orgelscene. Als contrapunt is er natuurlijk later op de avond op RTL 7 Orgel International, meer diverterend en vooral tegendraads en eigenwijs. Wij zien graag Peter Sneep als presentator, aangevuld met lieden als Aart de Kort en Gerard van Betlehem.

En gelijk het Orakel uit Barcelona iedere dag zijn mening over voetbal ventileert in Telesport, kunnen nu ook het RD en ND niet achterblijven bij een festival als het Haarlemse. Wij zien het commentaar van Piet Kee en Bert Matter met belangstelling tegemoet.

Mochten de drie Nederlandse deelnemers niet tot de finale doordringen of mocht er een buitenlandse winnaar komen (uit Frankrijk, Polen of de USA) dan hebben we nog wel een resterend probleem. Wie wordt de nationale zondebok? Wie is de Bert van Marwijk van de Nederlandse improvisatiecultuur? Nee, laten we jurylid Naji Hakim dan maar de schuld geven. Wedden dat er weer een Fransoos wint? [KERNSTEEK]

Wilt u reageren?

Natuurlijk kan dat …

info@orgelnieuws.nl

U kunt ook reageren op de Facebook-pagina van orgelnieuws …

© 2012 www.orgelnieuws.nl

© 2012 foto archief orgelnieuws.nl