20 september 2019

KERNSTEEK [21]

Een kernsteek levert al eeuwenlang een discussie op. Volgens de een helemaal okay, voor de ander volstrekt fout. Dat verklaart dus waarom de schrijver m/v van de nieuwe column op Orgelnieuws tegendraads kan zijn. Soms zelfs in het geheel niet objectief. Maar wel altijd betrokken op de orgelwereld. De teksten ingeleverd via een vage server in Verweggistan, tast zelfs de redactie in het duister wie ‘Kernsteek’ is.

Het is inmiddels wel tot iedereen doorgedrongen dat er flink bezuinigd gaat worden in de kunstensector. Onze regering vindt dit nodig, net zoals ze het nodig vinden te bezuinigen op defensie, de gezondheidszorg en gescheiden zwemmen voor lesbische vrachtwagenchauffeurs. Het zal allemaal wel. Het fonds Podiumkunsten is belast met het uitdelen van de nog resterende subsidiegelden. Daarbij is niets vanzelfsprekend, want een monument als het Metropole Orkest moet voortaan zelf de broek maar ophouden en de schatkamer van de Nederlandse muziek, het NMI in Den Haag, wordt in de huidige vorm ook met opheffing bedreigd.

Natuurlijk zijn er ook zaken die best een herstructurering kunnen gebruiken. Als je op het station van Utrecht staat, ben je binnen 10 minuten bij het Utrechts conservatorium, terwijl de reistijden naar de conservatoria in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam 40 minuten bedragen. Ietsje langer reizen, maar ook weer niet extreem lang, is het naar de conservatoria in Arnhem, Tilburg en Zwolle. Voor een land als het onze zouden 2 superconservatoria wel genoeg zijn, terwijl er daarnaast plek is voor een soort kruising tussen de (vroegere) muziekschool en het regionale conservatorium. Laten we eerlijk zijn, er is gewoon geen plek in ons land voor al die afgestudeerde vakmusici, ieder jaar weer opnieuw. Het probleem is nu eenmaal niet het geld, maar de interesse van de gemiddelde Nederlander. Honderd euro neertellen voor een kaartje voor een musical is heel gewoon, avond na avond zitten de theaters vol en moeten er bij sommige musicals nog speeldata bij! Er is dus zat particulier geld om een orkest op de been te houden, of een orgelserie, maar als de interesse er niet voor is… (met dank aan het waardeloze cultuuronderwijs en dito besef).

Nu blijkt het bezuinigingsspook ook het orgelfestival van Haarlem te bezoeken. In 2014 wordt voor de vijftigste (!) maal het Internationale Improvisatieconcours georganiseerd en de organisatie was van plan ten behoeve van het festival vier componisten te vragen een orgelwerk te schrijven. Een goede gedachte, want er kan nooit genoeg eigentijdse orgelmuziek zijn. Door het wegvallen van subsidie hiervoor dreigt dit initiatief al bij voorbaat in schoonheid te sneuvelen. Mocht de gemeente Haarlem zelf niet bijspringen, dan gaat het feest dus niet door.

Maar nu komen wij, particuliere orgelliefhebbers, om de hoek kijken! Stel: een beetje leuk orgelwerk kost 2500 Euro (moet te doen zijn), maal vier is 10.000 euro. Als er duizend liefhebbers zijn te vinden, en die zijn er volgens ons, die een tientje willen dokken voor nieuwe orgelmuziek, dan moeten die vier stukken er toch gewoon komen. Máár, máár: dan willen wij ook wat te zeggen hebben over de opdracht én over de geselecteerde componisten. Dus niet alleen maar Daan Manneke, Wim de Ruiter, Piet Kee of Peter-Jan Wagemans. En niet allerlei vingerbrekende stukken met mooie namen als ‘Hyperbole Contrastructuren’, ‘Le Tombeau de Kaikhosru Sorabji’ of ‘Pijngrens Revisited’. Nee, dat mogen ook gewoon stukken zijn die u en ik op onze tweeklaviers Ikea-orgels in slechtklinkende kerkelijke centra kunnen spelen. In de Bavo klinkt tóch alles goed. En bij de componistenkeuze zoeken we naast vertrouwde namen (Welmers, Planyavsky) ook eens in een heel andere tak van sport. We zien met genoegen uit naar ‘Preambulum Super Arcum Caelestis’ (Prelude on Over the Rainbow) van Michiel Borstlap of ‘Vijftig jaar, wel een beetje raar, trillend op m’n benen‘ van good-old Henny Vrienten. Doe maar, zou ik zeggen. [KERNSTEEK]

Wilt u reageren?

Natuurlijk kan dat …

info@orgelnieuws.nl

U kunt ook reageren op de Facebook-pagina van orgelnieuws …

© 2012 www.orgelnieuws.nl

X