Muziek & Liturgie december 2009

Het decembernummer van Muziek & Liturgie staat in het teken van de Franse Noël, met name de bekende (vooral) 18e-eeuwse orgelwerken die op deze populaire melodieën zijn gecomponeerd. Peter Ouwerkerk bespreekt de belangrijkste componisten: van Lebègue en Dandrieu tot Boëly en Dupré.

Dit veelzijdige overzicht wordt geïllustreerd met muziekvoorbeelden en achtergrondinformatie over de muziek. Willem Jan Cevaal gaat in op de orgels die deze meesters van de improvisatie bespeelden, onder meer dat in de Chapelle Royale in Versailles (zie voorkant), St.-Merry en St.-Roch in Parijs, waarop Balbastre en Lefebure-Wély tijdens de kerstnacht, soms tot irritatie van de geestelijkheid, hun kunsten vertoonden. Ook noemt hij registratievoorschriften van Lebègue en Dom Bedos. Sebastiaan ’t Hart bespreekt de melodieën van de Noëls, en vergelijkt deze met de Engelse Carol.

Mark van Kuilenburg schreef de muziekbijlage over Tussentijds 147 en Willem Jan Cevaal had een gesprek met hem over zijn praktijk in de St.-Janskerk te Utrecht. Behalve over dit lied schreef Wim Kloppenburg een artikel over een ander beroemd kerstlied: ‘Es ist ein Ros entsprungen’. Jezus als ‘roos’ of ‘rijs’? Gaat het bij dat beeld van de roos eigenlijk wel om Jezus?

Tot slot schreef Oane Reitsma een artikel over de kledij van de voorganger, waarbij ook de kleding van het cantorijlid aan de orde komt.

© 2009 www.orgelnieuws.nl