Orgelmuziek saai, of zware kost? [KEUZE VAN DE REDACTIE]

Text Example

advertentie



Orgelmuziek saai, of zware kost? Zo’n vooroordeel is gauw weggenomen met het opzetten van deze cd. Houd deze cd maar bij de hand voor als er visite komt die niks met orgels heeft!

Geert Bierling: Organo Concertato

Concertos for Strings & Solo Organ by Wolfgang Amadeus Mozart

Antoinette Lohmann violin, Pieter Affourtit violin, Sarah Walder violoncello, Jan Hollestelle violone, Geert Bierling organ

Concerto in D major KV 107 no. 1, Concerto in G major KV 107 no. 2, Concerto in E flat major KV 107 no. 3, Concerto in C major KV 314 (after the famous Flute Concerto)

Label: Classical Records

Serie: Concerto Classico, Volume II

Nummer: CD 041 109

Speelduur: 56’55”

Booklet: 20 pagina’s (NL, EN)

Prijs: € 14,95

Uitvoering: * * * * *

Opname: * * * * *

Tot zaterdag 27 februari 2010 is deze cd voor de prijs van € 13,50 (ex verzendkosten) te bestellen bij www.orgelnieuws.nl

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

Op elfjarige leeftijd schreef Mozart z’n eerste soloconcerten voor piano en strijkers, misschien in Londen, misschien ook in Den Haag. Hoe het ook zij: Mozart leende de klavecimbelsonates opus 5 van Johann Christian Bach en breidde die uit met instrumentale inleidingen en tussenspelen, terwijl hij de solopartij voorzag van eigen cadensen. Met goed materiaal als uitgangspunt schiep het wonderkind aldus briljante stukken waarin hijzelf als solist kon schitteren.

Het was een uitstekend idee van Geert Bierling om deze Concerti KV 107 op te nemen met orgel als solo-instrument. Dat werkt voortreffelijk, je hebt geen moment het gevoel dat de solist het verkeerde instrument onder handen heeft. Integendeel, het klinkt allemaal volstrekt vanzelfsprekend, alsof de Londense Bach en z’n Salzburgse bewerker het allemaal zo bedoeld hadden. Met vier strijkers op authentieke instrumenten als secondanten heeft Bierling een ensemble dat fris van de lever musiceert, sprankelend en zorgeloos. Bij deze galante muziek is alleen het gevaar aanwezig dat de luisteraar de logica, de natuurlijkheid en de evenwichtigheid van melodieën en harmonieën gaat interpreteren als oppervlakkigheid. Daarmee zou men echter het genie van Mozart absoluut tekort doen.

Behalve de op Johann Christian Bach gebaseerde klavierconcerten van Mozart speelt Bierling ook nog een eigen transcriptie van Mozarts bekende fluitconcert in C KV 314, dertien jaar jonger dan de concerti KV 107: een substantiële aanvulling op het programma. De opnamen werden gemaakt in de Laurentiuskerk van Mijnsheerenland, puur vanwege de akoestiek. Geert Bierling bespeelt namelijk niet het Bätz/Van Vulpen-orgel van deze kerk, maar een kistorgel van Henk Klop uit Garderen. En dat is een genot om naar te luisteren! Die kistorgels van Klop gaan de hele wereld over, je komt ze overal tegen. Geen wonder: ze spelen heerlijk, ze hebben een mooie warme toon die prima mengt met andere instrumenten, en ze zijn ook nog eens heel stemvast.

Met deze zonnige concerti maakt Geert Bierling vast en zeker veel mensen blij: óók mensen die verder niet zoveel affiniteit met het orgel hebben. Je moet wel erg a-muzikaal zijn om niet te genieten van deze onderhoudende kwaliteitsmuziek. Orgelmuziek saai, of zware kost? Zo’n vooroordeel is gauw weggenomen met het opzetten van deze cd!

Voor de opname tekende Aad van der Waal, die hiermee een visitekaartje aflevert. De strijkers mengen voortreffelijk, maar staan elk afzonderlijk ook mooi getekend in het klankbeeld. Zoals de violone van Jan Hollestelle hier z’n bassen neerzet: héérlijk! Het kistorgel is daar op een fraaie manier tussenin gezet. Een gedegen programmatoelichting van Clemens Romijn en een détailfoto van registerschuiven (voor elke insider herkenbaar als werk van Klop) completeren het geheel. Houd deze cd maar bij de hand voor als er visite komt die niks met orgels heeft! [DICK SANDERMAN]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2010 www.orgelnieuws.nl