RECENSIE De Berg in Dudelange (LU)

Text Example

advertentie



Recent is een nieuwe cd verschenen van Henco de Berg. In Dudelange heeft hij literatuur en een improvisatie opgenomen. De Berg heeft iets met Dudelange. Hij heeft inmiddels meerdere cd’s op het Stahlhuth-Jann-orgel opgenomen. De Berg is een groot improvisator. Dat is bekend. Daarom is het interessant dat hij nu opnieuw met een cd komt waarop hij literatuur (Vierne, Dupré, Messiaen) heeft opgenomen. Het Impromptu van Vierne speelt De Berg iets langzamer dan vaak het geval is. Nu vind ik dat dit Impromptu een hoger tempo kan hebben, maar door het langzamere tempo wordt met name het tweede gedeelte zangeriger. Daarnaast krijgen de prachtige akkoorden meer aandacht door het gekozen tempo. De Berg overtuigt mij met Vierne’s Cathédrales. Een boeiende interpretatie met mooie crescendo’s. De vijfde sectie van dit werk wordt prachtig door De Berg vertolkt.

Dupré’s Trois Élévations is een ingetogen compositie en is geschikt voor liturgisch gebruik. Het Quasi Lento is heel herkenbaar door de syncopische toonrepetities in de linkerhand. De toonrepetities worden mooi gespeeld. In het laatste deel (Lento) zouden de Fluiten 8 een expressieve melodische lijn moeten laten horen. Wat mij betreft is de verhouding tussen begeleiding (Gamba en Vox Celeste) scheef; de melodie is nauwelijks hoorbaar door een te fortissimo gespeelde begeleiding.

Van de Cortège et Litanie (Dupré) bestaat een opname van de componist zelf. Opvallend is dat De Berg kiest voor een aanzienlijker lager tempo dan Dupré zelf kiest. Met name bij de Litanie ervaar ik het lage tempo dat De Berg kiest als storend. De cadans verdwijnt uit het werk en daarmee ook de zeggingskracht. Ook het Cortège (wat iets als ‘stoet’ betekent) mag wat mij betreft een hoger tempo hebben, al komt het lagere tempo de expressiviteit wel ten goede.

Over de Messiaen-opnames op deze cd ben ik niet enthousiast. Jésus accepte la souffrance, (uit La nativité du Seigneur): Dit werk heeft een dramatische lading. Het gaat hier over Jezus die het kruis en al het lijden aanvaardt. An sich vind ik dat De Berg zich goed inleeft in de dramatiek van het werk. Maar waarom niet een grotere spanningsboog bij de akkoorden in het midden van het werk? Die akkoorden geven zo kernachtig de enorme spanning weer: de Rechtvaardige Zoon van God aan het Kruis… De spanningsboog had wat mij betreft niet alleen groter gekund qua interpretatie, maar ook qua registratie. In het Les ténèbres (uit Livre du Saint Sacrement) wordt drie soorten duisternis uitgebeeld (waaronder de waarneembare duisternis tijdens de kruisiging van Jezus). Ook hier kiest De Berg voor een relatief laag tempo. Het gevaar is dat daarmee de aandacht van de luisteraar vervaagt. Het cluster aan het einde van het werk (duisternis) is wat mij betreft teveel fortissimo en daardoor te opzichtig. La Résurrection du Christ (eveneens uit Livre du Saint Sacrement). De Berg kiest voor een zeer laag tempo. Ter vergelijking: De Berg speelt dit werk in 8:56, Latry speelt dit werk in 4:23. Waarom kiest De Berg voor zo’n zeer laag tempo? Dit is geen ‘Très lent’, maar ‘Extrêmement lent’. Wellicht is het de bedoeling dat de akkoorden (in de kleuren van de regenboog) meer gaan stralen? Persoonlijk vind ik deze interpretatie niet mooi, om niet nog een stap verder te gaan.

Tot slot de improvisatie. Wat een verademing! Hier horen we De Berg als groot improvisator en als grote muzikale persoonlijkheid! De Berg heeft een zevendelige improvisatie over de zeven verzen van Veni Creator Spiritus opgenomen. De Berg heeft gekozen voor een Franse, moderne stijl, maar de improvisatie is geen stijlkopie van grote Franse orgelcomponisten. En dat is op zichzelf al een prestatie van grote klasse! De Berg weet wat hij doet, heeft nagedacht over de opzet en het verhaal dat hij wil vertellen. Ritmisch is de improvisatie sterk en de Berg toont originele ideeën. In ieder deel van de improvisatie is de melodie van het Veni Creator Spiritus te horen. Omdat deze improvisatie uit zeven, bondige delen bestaat is deze improvisatie toegankelijk voor een wat groter publiek dan de uitsluitend geoefende oren van muziek-/orgelliefhebbers.

De lay-out van het hoesje en de cd zien er goed uit. Een booklet is goed leesbaar en de kleursamenstellingen zijn een lust voor het oog.

Tenslotte: wat levert deze cd op? In ieder geval geen baanbrekende interpretaties en ook geen orgel dat dusdanig interessant is dat je er geen genoeg van krijgt. Een reden om de cd wél aan te schaffen is echter de improvisatie. [MATTHIJS VISSCHER]

Uitvoering literatuur: * * *

Uitvoering improvisatie: * * * * *

Opname: * * * *

l’Orgue Symphonique. Henco de Berg, Grandes Orgues Stahlhuth-Jann, St.-Martin Dudelange, Luxembourg. Extraits des Pièces de Fantaisie: Impromptu, op. 54/2 & Cathédrales, op. 55/3 (Vierne); Trois Élévations, op. 32 (Dupré); Cortége et Litanie, op. 19/2 (Dupré); Extrait de La Nativité du Seigneur: Jésus accepte la souffrance (Messiaen); Extraits du Livre du Saint Sacrement: Les ténèbres & La Résurrection du Christ (Messiaen); Improvisation: Sept versets sur Veni Creator Spiritus (De Berg).

cd ZWF3331563 € 21,95

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2011 www.orgelnieuws.nl