12 december 2018

RECENSIE Debussy à l’orgue

In de loop van de muziekgeschiedenis heeft het orgel vaak de rol gehad van vervanger of imitator van andere (groepen) instrumenten. Namen van orgelregisters blazen hun partij mee. ‘Het register Trompet op een orgel is soms geen fluit waard’, moet ooit de stelling bij een proefschrift zijn geweest.

Pianowerken, koorwerken, grote orkestwerken, wat kan er allemaal wel niet op een orgel? Tja, wel of niet? De Goldberg Variationen, het slotkoor van de Matthäuspassion, Mahler 6 … en Debussy.

Bottini heeft een fraai contemporain instrument tot zijn beschikking, waarop hij fijnzinnig kan kleuren. Prachtig, die omfloerste klanken van het Anneessens/Ruyssers-orgel! In Golliwogg’s Cake Walk treft Bottini een subtiele balans tussen jazz en Wagneriaanse zwaarmoedigheid.

De Italiaan Bottini is ooit gedurende twee jaar vervanger geweest in de Parijse St. Trinité en ongetwijfeld is hij zo vertrouwd geraakt met het impressionisme – Hoewel Debussy hen die hem van impressionisme ‘betichten’ tot imbecielen rekende… Claude Debussy vereerde Bach en hoorde in impressionistische muziek een schrijnend gebrek aan structuur.

Deze plaat is een fraaie staalkaart van het grensverleggende werk van Debussy van rond de vorige eeuwwisseling. Bottini treft de sfeer in het hart en het instrument sluit hierbij soepel aan. Wat kan er allemaal wel niet op een orgel? Wel of niet? De beslissing is aan de welwillende luisteraar …

 


Debussy à l’orgue – Aux allures doucement effacées

Paolo Bottini – Organo Anneessens Ruyssers (1908) – Chiesa parrocchiale di San Gioacchino ai Prati, Roma 

Deux Arabesques; Children’s Corner; La fille aux cheveaux de lin; La cathédrale engloutie; Andantino doucement expressif (uit Strijkkwartet) (arr. Guilmant); Prélude (uit L’enfant prodigue) (arr. Roques); Prélude (uit La damoiselle élue) (arr. Choisnel); Petite suite.

Elegia – ELEORG032, TT 68’11, booklet 20 p. EN/FR/IT, prijs € 14,50 | elegiaclassics.com

 

X