RECENSIE Duruflé – Complete Organ Works – Stéphane Mottoul

Het orgelwerk van Duruflé is van een bijzondere garnituur: verfijnd, poëtisch, quasi-improvisatorisch en nu en dan ook heerlijk virtuoos. Invloeden van Vierne en Tournemire, maar ook van Debussy en Ravel zijn aanwezig.

Text Example

advertentie



Onder anderen groten als Olivier Latry, John Scott en Pierre Pincemaille namen Duruflé compleet op – het omvat helaas maar één cd. Er zijn nog opnamen (uit 1963) van het echtpaar Duruflé (Maurice en Marie-Madeleine) op cd van het label Erato, waarbij opvalt dat Madame doorgaans de meer virtuoze werken voor haar rekening nam. ‘Authorative accounts’, schreef de recensent in The Gramophone over deze opnamen uit onder andere de Cathédrale de Soissons en de Saint-Étienne-du-Mont (1963).

De jonge Stéphane Mottoul bespeelt het Thomas-orgel uit 2016 uit de St. Laurentiuskerk te Diekirch (Luxemburg). Het orgel incorporeert een deel van het oorspronkelijke Dalstein & Haerpfer-orgel uit 1870 en latere wijzigingen. Thomas heeft er echter zijn karakteristieke stempel op gedrukt en het is nu een waarlijk Luxemburgs instrument met Duitse en Franse invloeden: mooi ‘diepe’ strijkers en een Récit met een Franse tongval. De kas vind ik bij daglicht fraai aansluiten bij het kerkinterieur, maar ’s avonds werpt de ledverlichting een esthetische schaduw over het concept. De solostemmen en veel ensembles zijn indrukwekkend, het volle werk kon mij echter iets minder bekoren.

Mottoul speelt Duruflé met liefde en intensiteit. Zowel de poëtische als de virtuose kanten van Duruflé komen tot volle gelding. De overrompelende Toccata (Suite op. 5) staat als een maison; chapeau! Artwork en opname zijn van het hoge niveau dat we van Aeolus kennen. Gelukkig zijn producties als deze nog steeds zeer welkom bij een schare ware liefhebbers en we kijken uit naar meer moois van Aeolus.

 


Maurice Duruflé – Complete Organ Works

Stéphane Mottoul, Thomas Organ (2016), St. Laurentius Church Diekirch

Prélude et fugue sur le nom d’Alain, Op. 7; Scherzo, Op. 2; Fugue sur le carillon des heures de la cathédrale de Soissons, Op.12; Prélude, Adagio et Choral varié sur le thème du ‘Veni Creator’, Op. 4; Prélude sur l’introit de l’Epiphanie, Op. 13; Meditation; Suite, Op. 5; ‘Chant donné’ en Hommage à Jean Gallon

Aeolus – AE-11161, TT 74’36, booklet 28 p. (EN/FR/DU), prijs € 17,99 | aeolus-music.com

 

Lees ook
RECENSIE Confluences - Maurice Clement - Dalstein & Haerpfer / Thomas Organ Diekirch