RECENSIE Esprit des lumières volantes

Een Poolse dame die Europese orgelmuziek speelt op een Frans orgel in Japan. Ze heeft ook nog bij onze Hollandse Pieter van Dijk gestudeerd. De muzikale directie van de Sapporo Concert Hall nam het initiatief de jonge virtuoze uit te nodigen voor een recital. Zij is de vijftiende gastorganist van de Concert Hall Kitara. Van haar uitvoering van Bachs ons niet geheel onbekende Toccata staat een aardig clipje op haar site. Maria Magdalena Kaczor is organiste en pianiste.

Kaczor speelt Bachs ‘Liebster Jesu’ met grote rust en aandacht en fraaie melodische versieringen. Bachs Toccata en Concerto komen hierna groots tot klinken. Haar invalshoek is niet de invalshoek van de ‘Hollandse school’, waarin agogiek, retorica en frasering soms een (te?) nadrukkelijke rol spelen, maar wel een virtuose en spontaan-muzikale invalshoek.

Het Kern-orgel heeft een oriëntatie op de Franse orgelbouw. Liszts indrukwekkende Funérailles komt fraai tot klinken in het concertgebouw, dat voldoende akoestische kwaliteit heeft; hoewel geen hooischuur wel wat droog. Er zijn orgelliefhebbers die houden van een orgelklank in zo’n droge akoestiek. Met deze plaat zit u op de eerste rij. De fanfares in Funérailles stralen met de Kern-chamades. Schroeders te onbekende Toccata speelt zij met voortvarendheid en orenschijnlijk gemak.

Van haar landgenoot Surzynski speelt Kaczor twee van diens Improvisaties voor Orgel. Het Capriccio doet vermoeden dat Mieczyslaw Widor heeft gekend (Intermezzo uit Symfonie VI).

Al met al een fraaie (eerste) plaat van een virtuose organiste. Afgedacht van de Poolse bijdragen misschien geen heel origineel programma, maar wel een indrukwekkend recital op een stralend concertorgel. De eerste kennismaking mag aanleiding geven haar eens uit te nodigen in de Dom of de Bavo! [ARJEN VAN KRALINGEN]

Esprit des lumières volantes

Maria Magdalena Kaczor

Orgel Sapporo Concert Hall (Kern, 1997)

Offertoire du 5e ton ‘Vive le Roy des Parisiens’ (Raison); Récit de tierce en taille (De Grigny); Toccata in d BWV 565, Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731, Concerto in d BWV 596 (Bach), Toccata op. 5a (Schroeder); Funérailles (Liszt); Improvisations pour Orgue op. 36: Capriccio op. 36c, Chant triste op. 36b (Surzynski); Choral-Improvisation sur ‘Victimae Paschali Laudes’ (Tournemire)

Label: Sapporo Concert Hall

Nummer: SCH-015

Speelduur: 75’10