RECENSIE In dulci jubilo

Het moet lichtelijk frustrerend zijn om als organist een wereldberoemd historisch orgel binnen handbereik te hebben, maar het desondanks van het ene op het andere moment niet meer live te kunnen horen, laat staan bespelen. Je ziet het bij wijze van spraken elke dag staan, maar je herinnert je de klank eigenlijk alleen nog maar van een – grijsgedraaide – plaat van je oud-leraar Piet Wiersma. Dan is het natuurlijk feest wanneer de zaken zich ten goede keren.

Dat is in een notendop het verhaal van Tymen Jan Bronda (Oldekerk, 1977) en het orgel van de Groningse Der Aa-kerk. Bronda, die zijn opleiding doorliep aan de conservatoria van Groningen en Utrecht, werd naar eigen zeggen al spelend betoverd door de klankschoonheid van vele oude, maar ook recentere registers. Die klankschoonheid presenteert hij nu op zijn eerste soloplaat, een cd die in het teken staat van advent en kerst.

De hoofdmoot van het programma bestaat uit muziek van Johann Sebastian Bach, aangevuld met twee Magnificat-bewerkingen van respectievelijk Dietrich Buxtehude en Matthias Weckmann. Toelichtingen op (onder meer) het gekozen repertoire zijn te vinden in het informatieve tekstboekje dat de cd vergezelt.

Dat Bronda zich betoverd en geïnspireerd weet door dit prachtinstrument, is niet te missen. Naast speelplezier zijn souplesse en transparantie hier toepasselijke trefwoorden, en als de muziek daarom vraagt heeft het spel van Bronda een aanstekelijke drive (‘In dir ist Freude’). N

oemenswaardig zijn ook de gevarieerde registraties (het booklet vermeldt ze niet maar verwijst ons door naar Bronda’s website). Treffend, hoe de ietwat klagende Dulciaan in BWV 659 het verlangen naar de komst van ‘der Heiden Heiland’ verklankt. En wat te denken van die korte maar o zo fijne gambasolo in het middendeel van Bach/Vivaldi.

In het slotstuk mogen met een stralend ‘Van Oeckelen-plenum’ (bijna) alle registers open. In dulci jubilo, inderdaad.

In dulci jubilo

J.S. Bach: Concerto in a-Moll nach Vivaldi, BWV 593; Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 599; Gott durch deine Güte, BWV 600; In dulci jubilo, BWV 608; Lobt Gott, ihr Christen allzugleich, BWV 609; In dir ist Freude, BWV 615; Einige canonische Veränderungen über das Weihnachtslied ´Vom Himmel hoch da komm ich her’, BWV 769; Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659; Toccata & Fuge in d-Moll, BWV 538; In dulci jubilo, BWV 729. D. Buxtehude: Magnificat Primi Toni, BuxWV 203. M. Weckmann: Magnificat Secundi Toni.

Tymen Jan Bronda – Der Aa-kerk Groningen

Tuliprecords.nl – TURE201311, TT 68’34, booklet 32 p. (NL/EN/DU), prijs € 18,50