RECENSIE Key Figures

Key Figures

Martin Fondse en Wolfert Brederode

Toetsenisten Martin Fondse en Wolfert Brederode vormen sinds 2008 het duo ‘Key Figures’. In 2010 verscheen hun gelijknamige cd, opgenomen in het Orgelpark. Hierbij maakten ze gebruik van de verschillende instrumenten die het Orgelpark in zijn collectie heeft. De cd bevat 24 relatief korte nummers die met elkaar een soort suite vormen. Eigenlijk is deze opname één groot doorlopend muzikaal verhaal.

Hoewel de nummers uiteraard ook apart zijn te beluisteren, komt de cd het beste tot zijn recht als je deze in zijn geheel beluistert.

Op een natuurlijke, intuïtieve manier vertellen Fondse en Brederode hun muzikale verhaal, luisterend naar de logica van hun eigen proces dat ze telkens weer in gang zetten. Inhoud gaat hierbij boven de vorm, zonder dat je als luisteraar het idee hebt dat er maar wat aangerommeld wordt. Dat hier twee musici aan het werk zijn die hun vak verstaan, mag duidelijk zijn! De muzikale taal van het duo kenmerkt zich door een combinatie van prachtige jazzy harmonieën met een uitgesponnen lyriek. Een paar voorbeelden. In het nummer ‘Vincent’ buitelen de prachtigste harmonieën over elkaar heen. Het nummer ‘Mould’ is een schitterende synthese tussen een perpetuum mobileachtige harmoniek en een uitgesponnen melodie. In ‘Key Figure IV’ transformeren de musici het orgel tot een percussie-instrument met gebruikmaking van een uitgekiende en aanstekelijke ritmiek.

Helaas voor een cd van dergelijke klasse ook een paar minpuntjes. Het cd-booklet geeft minimale informatie over de achtergrond van de improvisaties. Graag had ik wat meer geweten over de manier waarop deze muziek tot stand is gekomen. Daarbij is het bij een cd waarop verschillende instrumenten zijn opgenomen fijn om te weten welk nummer op welk instrument is gespeeld. Het orgelgebruik is mijns inziens redelijk eenvormig. Naast de gebruikelijke grondstemmen had ik graag ook solostemmen en vulstemmen gehoord. Een diverse manier van registreren komt de kwaliteit van een improvisatie alleen maar ten goede.

De opname is van uitstekend niveau! Technicus Chris Weeda is er in geslaagd een goede balans te creëren tussen ruimtelijkheid en directheid. [CHIEL JAN VAN HOFWEGEN]

Uitvoering: * * * * *

Opname: * * * * *