RECENSIE Mahler 3 door David Briggs

Na de roemruchte opname van zijn transcriptie van Symfonie 5 van Gustav Mahler vanuit Gloucester Cathedral heeft David Briggs nu een cd-opname van zijn transcriptie van Mahlers Derde Symfonie, hler op het eigen label Chestnut Music, uitgebracht. Het is een opname van een concert gegeven op 21 mei 2011 in de St. Katharinenkirche in Oppenheim.

Het Woehl-orgel in deze kerk beschikt dan wel over meer nuances in de grondstemmen dan het orgel in Gloucester, de agressie die het orgel van Gloucester heeft zorgde wel voor prachtige momenten in de fortissimo-passages van die Vijfde Symfonie. Op het orgel in Oppenheim (of misschien wel op orgel in het algemeen) klinkt de transcriptie haast te glad. Vooral in de passages waar de strijkers worden geïmiteerd is een orgel beperkter en vlakker van bandbreedte dan een symfonieorkest.

Los van de vraag of het überhaupt zin heeft om transcripties van grote orkestwerken te maken stel ik nuchter vast dat de prestatie van Briggs veel respect verdient. De orkestratie is met veel zorg getranscribeerd terwijl de speelbaarheid er niet onder heeft geleden, gezien de ‘spielfreudige’ uitvoering. Een klein voorbeeld; de trompetsolo op de helft van het eerste deel speelt Briggs werkelijk als een koperblazer qua dynamiek en timing. Gezien het feit dat deze symfonie op deze opname ook nog eens live (!) wordt gespeeld, lijkt het me dat de ons huidige kabinet er niet achter moet komen dat het werk van zoveel muzikanten ook door één speler kan kan worden gedaan…

Het meest overtuigend op orgel is wat mij betreft het Comodo, een uitgebreid Scherzo wat ook weer raakvlakken heeft met de grilligheid en zwarte humor van Viernes Scherzo uit de Zesde Symfonie. De soms erg uitgebreide uitwerking door de componist van bepaalde thematieken (met name in het eerste deel) zorgen ervoor dat de luisteraar enigszins geduld moet hebben. Opvallend is dat de componist in latere symfonieën vaak veel bondiger en economischer (om dit vieze woord maar eens te gebruiken) met zijn materiaal omgaat. De altsolo, die terecht door een échte altsoliste gezongen wordt, is ontroerend. De opname is prima; het spel is gedetailleerd te volgen terwijl het publiek muisstil is…..

Ik zou zeggen tegen diegenen die wat sceptisch zijn tegenover het transcriberen van grote orkestwerken: koop deze cd en begin met de middendelen. Daarna op een rustige avond jezelf onderdompelen in de hoekdelen en je bent een ervaring rijker, want dit is en blijft muziek met hoofdletters! [GERBEN MOURIK]

Gustav Mahler: 3rd Symphony

Transcribed & played by David Briggs

Live in Concert