RECENSIE Organ Transcriptions – Stefan Schmidt – Dom Würzburg

stefan schmidt würzburg

Priory’s serie Great European Organs werd voor een niet onaanzienlijk deel gevuld met Britse kathedrale orgels. Geen bezwaar hoor. Nu deze serie is afgesloten en de Brexit een feit, lijkt Priory zich meer dan ooit te richten op het oude avondland.

Ingolstadt werd reeds aangedaan met Franck en nu zijn er twee fraaie platen uit Würzburg (vergeet het trema niet, anders wordt het zó Duits): Agnus Dei en Organ Transcriptions. Agnus Dei is een plaat met literatuur en de voorliggende plaat is er eentje met eigenlijk maar twee orkesttranscripties: de Schilderijententoonstelling van Mussorgsky en Brahms’ Variaties en Fuga op een thema van Händel

Het is sowieso genieten van al die prachtige Klais-klanken. Klais is een klassebouwer. In de zeventiger jaren waren er de grammofoonplaten van George Markey met ruige vertolkingen van Dupré en Duruflé. Het orgel lijkt sindsdien wat in de schaduw te staan. De Priory-platen zijn dus zeer welkom, want het is een bijzonder instrument, onder andere vanwege de als een batterij artillerie opgestelde chamades.

Stefan Schmidt is een zorgvuldig speler die verzorgd en precies de Schilderijententoonstelling neerzet op zijn imposante Klais. Wie Horowitz fenomenale verrichtingen op het klavier kent, of het Russische avontuur dat Guillou in de Tonhalle van Zürich aanging (Dorian Records), zal even slikken bij zoveel braafheid. De Russische beer breekt maar niet los, maar dient zich aan als een wat tamme teddybeer. Ook Bert den Hertog (Exposition, op het Schyven/Van Bever-orgel in de Notre-Dame van Laken) heeft hoorbaar meer Dostojewski gelezen.

Brahms’ prachtige Variaties en Fuga op een thema van Händel zijn gebaseerd op Händels Suite no. 1 in Bes HWV 434 en krijgen bij Schmidt ook een aangename vertolking. Hier werken poëzie en fijnzinnigheid in het voordeel.

Een aardige uitgave, samen met Agnus Dei, om het bijzondere orgel van Würzburg in huis te halen. Wie meer avontuur of extravagantie wil in het Russische repertoire, kan elders terecht.

Agnus Dei - Stefan Schmidt bespeelt het Klais-orgel in de Dom van Würzburg

Organ Transcriptions