RECENSIE Willeke Smits – Johann Gottfried Walther

Composities van Johann Gottfried Walther zijn doorgaans te vinden op cd’s met titels als ‘Bach en tijdgenoten’. Volledig aan Walther gewijde uitgaven zijn op de vingers van twee handen te tellen. Des te opmerkelijker dat er onlangs vlak na elkaar twee Nederlandse Walther-producties verschenen: Ab Weegenaar vanuit Kampen en Willeke Smits vanuit Den Haag en Dordrecht.

Walther was een leeftijdgenoot en verre neef van Johann Sebastian Bach. Beiden werkten enige tijd aan het hof van prins Johann Ernst von Saksen-Weimar, een vorst die bekend stond om zijn liefde voor muziek. De prins studeerde enkele jaren in Nederland en maakte tijdens die periode kennis met composities in de nieuwe Italiaanse stijl. Die maakten zoveel indruk op hem dat hij zijn hofcomponisten vroeg om er orgel- en klavecimbelbewerkingen van te maken. Walther stortte zich in dat kader op concerten van onder meer de ‘Signores’ Albinoni, Blamont, Taglietti, Telemann, Torelli en Vivaldi. Willeke Smits wisselt ze op deze dubbel-cd af met tal van koraalbewerkingen.

Walther kan weliswaar niet tippen aan het niveau van zijn neef – dat zegt trouwens nog het meest over Bach –, maar zijn muziek zit goed in elkaar en ligt prettig in het gehoor. Publicist Johann Mattheson noemde hem ooit de tweede Pachelbel en dat vind ik eigenlijk wel een rake typering. De muziek vaart wel bij de verzorgde en onopgesmukte speeltrant van Willeke Smits. De Utrechtse organiste heeft gekozen voor zowel een historisch orgel als een nieuw orgel op historische grondslag. Beide instrumenten zijn uitstekend geschikt voor de muziek van Walther. Het Dordtse Bach-orgel heeft zich inmiddels fraai in zijn omgeving gesetteld; een verrijking van het Nederlandse orgellandschap. De hofstedelijke Bätz hoeft zich in dat opzicht natuurlijk al lang niet meer te bewijzen. Overigens gaat het Dordtse deel opnametechnisch gezien gebukt onder een lichte vorm van zwemmerigheid; Den Haag is wat dat betreft meer in balans.

Het begeleidende boekje bevat beknopte teksten over componist, organiste en orgels. Een overzicht van gebruikte registraties ontbreekt. De stijlvolle zwart-witte vormgeving verdient ten slotte lof. [JOOST VAN BEEK]

Willeke Smits – Johann Gottfried Walther

Verschueren-orgel Grote Kerk Dordrecht & Bätz-orgel Lutherse Kerk Den Haag

Dordrecht: Concerto del Signor Vivaldi; Ein feste Burg ist unser Gott ; Mache dich, mein Geist bereit; Von Gott will ich nicht lassen; Concerto del Signor Taglietti; Nun komm der Heiden Heiland; Vom Himmel hoch, da komm ich her; In dulci jubilo; Concerto del Signor Telemann; Wer nur den lieben Gott läßt walten; Freu dich sehr, o meine Seele; Lobe den Herren, den mächtigen König der Ehren. Den Haag: Concerto del Signor Albinoni; Liebster Jesu, wir sind hier; Was Gott tut, das ist wohlgetan;

Concerto del Signor Blamont; Ein Lämmlein geht und trägt die Schuld; Erschienen ist der herrliche Tag; Nun bitten wir den Heiligen Geist; Concerto del Signor Torelli; Werde munter, mein Gemüte; Jesu, meine Freude.

Nummer: WSR 201301/02 (2-cd)

Speelduur: 61’27 + 63’14

Boekje: 12 pagina’s (NL)