Susanna Veerman St-Antoine des Quinze-Vingts [GESIGNALEERD]

In het Ten geleide in het uitgebreide boekje van bij deze nieuwe cd van Susanna Veerman geeft ze zelf al aan welke ingrediënten bepalend zijn geweest voor deze, haar tweede, cd-opname: haar passie voor Frans-romantische orgelmuziek, een fraai maar relatief weinig opgenomen orgel en deels onbekend repertoire. Veerman is er op deze cd in geslaagd die elementen naar voren te laten komen.

Text Example

advertentie



Het Cavaillé-Coll-orgel van de St. Antoine des Quinze-Vingts in het 12e arrondissement van Parijs begon zijn leven in 1894 als huisorgel van baron Albert de l’Espée aan de Champs-Elysées. Zijn nachtelijke Wagner-vertolkingen op dit orgel werden door zijn buren niet op prijs gesteld en de baron zag zich genoodzaakt het orgel te verkopen. Het kwam in 1909 terecht in de St. Antoine waar Merklin het plaatste en uitbreidde met twee 16-voets manuaaltongen en een Soubasse 32 in het pedaal. Na werkzaamheden in de jaren dertig en vijftig werd het orgel (47/III/P) in 1983 gerestaureerd door Jacques Barbéris. Op zijn huidige locatie staat het orgel in een goedklinkende ruimte. De opname, gemaakt door STH Records, laat zowel orgel als ruimte goed tot hun recht komen.

Op dit orgel laat Veerman bekende en onbekende werken van Franse componisten horen: delen uit Widor 3, werk van Vierne, Guilmant, Boëly en Rousseau. Onbekender zijn de Suite van Bernard (Andantino, Scherzo-Caprice en Introduction et Final) en de vierhandige trancriptie van de Bacchanale uit de opera ‘Samson et Dalila’ van Camille Saint-Saëns. De transcriptie die ze samen met Wim Does speelt, doet het goed op orgel, al zou een presentere orgelklank deze vertolking net wat meer zeggingskracht kunnen geven.

De Franse romantiek is geen onbekende klankwereld voor Susanna Veerman: ze is tweede organist van het Cavaillé-Coll-orgel in de St. Augustinus in Amsterdam. Dat ze wat met deze muziek heeft, laat ze op haar nieuwste cd overduidelijk horen.

 


Susanna Veerman

Orgue Cavaillé-Coll • Eglise St-Antoine des Quinze-Vingts • Paris

Quatre-mains avec Wim Does

Marcia en Adagio uit Symphonie No. 3, opus 13 (Widor); Scherzo uit Dix Pièces (Gigout); Suite, opus 26 (Bernard); Choral et Fugue uit Sonate No. 5, opus 80 (Guilmant); Quator, opus 45 no. 7 (Boëly); Prière (Rousseau), Impromtu uit Suite No. 3, opus 54 (Vierne); Bacchanala uit ‘Samson et Dalila’, transcr. H.U. Hielscher, vierhandig met Wim Does (Saint-Saëns)

Label: Festivo
Bestelnummer:
6962202
Speelduur: 69’02”
Boekje: 32 pagina’s (F/E/D/NL)
Prijs: € 19,75