Sweelinck Festival: concours en slotconcert

Text Example

advertentie



Van zaterdag 13 tot en met zondag 21 oktober vond in Amsterdam het Sweelinck Festival plaats. De laatste vier dagen van het festival stonden in het teken van het Sweelinck Concours. Sander Maarsman bezocht het concours en deed verslag voor orgelnieuws.nl

Na drie dagen van concours-concerten, waarin de deelnemers muziek uit de periode van 1560-1660 ten gehore brachten, kwam zondagavond de uitslag: er is alleen een tweede prijs… weer geen eerste prijs, evenals twee jaar geleden. Voor de toehoorder kwam het eigenlijk niet als verrassing. Er was namelijk niet een speler geweest die onbetwist zijn stempel had kunnen drukken op het concours. En daar was de jury juist naar opzoek.

Een programma van 50 minuten met muziek uit deze periode is bijzonder lastig en wordt door het veel organisten in de wereld onderschat. Deze muziek laat zich niet even snel ‘wegspelen’ zoals velen denken vanwege het op het eerste oog simpele notenbeeld. Muziek van Jan Pieterszoon Sweelinck heeft een totaal andere aanpak nodig dan muziek van tijdgenoot Girolamo Frescobaldi. De muziek uit deze periode vraagt niet alleen veel muzikaliteit, maar minstens evenveel oog voor detail. De eerste van deze twee aspecten was zeer zeker aanwezig, het ‘oog voor detail’ was wat de doorslag gaf bij de keuze van de jury. Zoals juryvoorzitter Leonhardt terecht aangaf was het al een prestatie voor de deelnemers om in de eindronde te staan en daarnaast had hij veel mooie dingen gehoord. Dit laatste is zeker het geval. Over de verschillende avonden is zeer veel mooie muziek de revue gepasseerd, van Italiaanse tot Engelse muziek en van Portugese tot Duitse met als rode draad “Ick voer al over Rhijn” van Sweelinck. De deelnemers hadden het zich met hun repertoirekeuze niet gemakkelijk gemaakt. Deze opzet van het concours verdient veel lof. Voor toehoorders wordt op deze manier een aangename sfeer gecreëerd waarbij men niet steeds dezelfde muziek hoort. Daarnaast geeft het deelnemers een artistieke vrijheid om hun punt te maken.

Het duo achter dit festival wordt, eveneens van de vorige editie, gevormd door Matteo Imbruno en Henk Verhoef. Beiden hebben voor muziek in de Oude Kerk, waaronder ook dit festival, een stichting opgericht die er voor moet zorgen dat dit festival elke twee jaar gehouden kan worden. Het organiseren van een internationaal festival als dit heeft zeer veel voeten in de aarde en draait met hulp van vele vrijwilligers. Deze stichting en haar medewerkers verdienen dan ook alle lof.

Het slotconcert van het festival kende naast de uitslag en een optreden van de tweedeprijswinnaar van het concours, Stephan van de Wijgert, ook optredens van “Camerata Oude Kerk” onder leiding van Henk Verhoef en van de Oostenrijkse organist David Boos. Tot slot was er ook plaats voor nieuwe muziek. Organiste Kirstin Gramlich en sopraan Stephanie Pan werden begeleid via de computer door Stelios Manousakis. Manousakis gebruikt een computer programma, Max genaamd, dat de lingua franca is voor interactieve muziekuitvoeringen. Het computerprogramma bewerkt het geluid van het orgel en de sopraan, wat leidt tot legio mogelijkheden en de creatie van onverwachte klanken.

Een muziekweek als deze stelt musici en liefhebbers in de gelegenheid om een synergie te creeëren om zo nieuwe inzichten op te doen, van elkaar te leren en contacten te leggen. Voor concoursdeelnemers is het de gelegenheid geweest om voor een zeer gerenommeerde jury te strijden tegen deelnemers vanuit de hele wereld. Vele muziekliefhebbers wisten de afgelopen week de weg te vinden naar de Oude Kerk in Amsterdam. Met recht kan dan worden gesproken van een succesvol festival! [SANDER MAARSMAN]

Links

http://www.sweelinckorgancompetition.com/

http://www.oudekerk.nl/

http://www.youtube.com/Sweelinckfestival

http://en.wikipedia.org/wiki/Max_%28software%29

© 2007 www.orgelnieuws.nl