The Complete Organ Works of Herbert Sumsion – Volume 2

complete organ works of herbert sumsion volume 2

Herbert Whitton Sumsion (1899-1995) – soms staat zijn naam in de liturgie voor een Evensong. Op concertprogramma’s kom je hem nauwelijks tegen. Toch is Sumsions muziek, ofschoon niet opzienbarend, goed geschreven en geen straf om naar te luisteren.

 Negenendertig jaar lang was Sumsion organist en koormeester van de kathedraal van Gloucester (1928-67). Hij voerde daar regelmatig nieuwe werken uit van componisten als Howells, Holst, en Vaughan Williams. In zijn muziek is hiervan het een en ander te merken: ook deze heeft een modaal en pastoraal karakter. Maar Sumsion vermijdt dissonanten en onregelmatigheden en blijft vriendelijk, aangenaam en onderhoudend. Dat blijkt op de cd’s die de Engelse organist Daniel Cook heeft gemaakt met orgelwerken van Sumsion. In 2011 maakte hij een eerste cd in de kathedraal van Salisbury, in 2011 een tweede in de kathedraal van St. Davids (Wales).

Op deze tweede cd zijn een landelijke Prelude and Aria, een troostend wiegelied (Cradle Song), een levendig Allegretto, een imponerend Intermezzo en een statige Sarabande te horen. Allemaal muziek in A-B-A-vorm waarin karakteristieke motieven (dalende kwart: a-g-e), parallelle sexten en kleine septiemakkoorden om de voorrang strijden. Niet spectaculair, maar wel vakkundig gemaakt en uitmuntend geschikt voor ‘the beauty, the dignity, and the holiness of worship’ (J. France).

Ook de bewerkingen die Sumsion maakte van Vaughan Williams’ Carol, Musette, canonische Psalm 23 Dominus Regit Me en ‘Abide with me’, komen uiteraard in de eredienst prima van pas. Dit geldt niet voor de transcripties die Herbert Brewer, Sumsions leraar en voorganger in Gloucester, maakte van Elgars bevallige Chanson de Matin en indrukwekkende preludium uit The Dream of Gerontius. Maar het is wel Britain at its best! De cd besluit met het meest concertante orgelwerk dat Sumsion naliet: de Air, Berceuse and Procession. Een driedelige sonate is het, energiek, plechtig en pompeus, zoals alleen een Brit dat schrijven kan.

Cook voert Sumsions muziek uit op het orgel van de kathedraal van St. Davids. Dit instrument is in 1883 gebouwd door Father Willis. In 1953 werd het door Hill, Norman & Beard in een nieuwe kast gepropt en in 2000 door Harrison & Harrison in een fraaier en comfortabeler toestand gebracht. Met zijn 54 stemmen op vier manualen en pedaal is het een uitstekend middel om Sumsions muziek te vertolken. Af en toe komen er wat nuchtere fluiten voorbij – wellicht behoren ze tot het nieuwe, ‘barokke’ West Choir  Organ. Maar de rest van het instrument met zijn dikke, wollige Diapasons, diep strijkende Gamba’s en fraai snijdende Swell, is bepaald niet onaantrekkelijk om naar te luisteren. Vooral de Corno di Bassetto in het East Choir Organ is bijzonder fraai; Cook laat hem, terecht, regelmatig horen.

Daniel Cook, die sinds februari vorig jaar tweede organist is van Westminster Abbey, heeft enkele jaren geleden de orgelwerken van Brewer en Alcock op cd gezet. Na Sumsion is hij nu bezig met Stanford. Iets om in de gaten te houden. 

 


The Complete Organ Works of Herbert Sumsion

Daniel Cook plays the Organ of St. David’s Cathedral
Volume 2 (final volume)

 

Prelude and Aria, Cradle Song, Allegretto, Intermezzo, Saraband and Interlude (Sumsion); Carol, Musette, Eventide, Dominus Regit Me (Vaughan Williams, arr. Sumsion); Aria ‘Komm, Süsser Tod’ (Bach, arr. Sumsion); Prelude and Angel’s Farewell from The Dream of Gerontius, Chanson de Matin (Elgar, arr. Sumsion); Air, Berceuse and Procession (Sumsion)

 

Label: Priory Records
Nummer: PRCD 1093
Speelduur: 75’47
Booklet: 16 pagina’s (EN)
Prijs: € 18,50

 

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

Nu u hier toch bent ...

Al meer dan 15 jaar leest u op ORGELNIEUWS alle actualiteiten uit het (Nederlandse) orgelleven helemaal gratis. En dat willen we graag zo houden!

Een levendige orgelwereld vol activiteiten heeft dat mede mogelijk gemaakt. Noodgedwongen staat een groot deel daarvan nu op een laag pitje. Maar het nieuws gaat door, ook in deze tijd. 

Daarom is uw bijdrage, hoe groot of klein, nu nog belangrijker. Zo blijft u voor nu en de toekomst actueel en objectief betrokken op de orgelcultuur! Het is maar een kleine moeite. Dank u wel.