23 september 2018

Transcriptions – Loreto Aramendi – Cavaillé-Coll-orgel Saint-Ouen Rouen

Het Cavaillé-Coll-orgel van de Saint-Ouen in Rouen is toch wel het ultieme Frans-romantische orgel. Ook als er eens géén complete Widor-, Vierne- of Guilmant-symfonieën op worden gespeeld, blijft de klank betoveren. Zó moet ooit ook het orgel van de Parijse Notre Dame, volgens Cavaillé-Coll zelf zijn beste werk, geklonken hebben… Het is de Baskische organiste Loreto Aramendi, organiste van het Cavaillé-Coll-orgel in de Basilica S. Maria in San Sebastian, die het orgel uitkoos voor een dubbel-cd met transcripties van bekende orkest- en orgelwerken.

Dat Aramendi orgel kan spelen én kan registreren, wordt al meteen duidelijk bij de eerste track: de Danse macabre van Camille Saint-Saëns in een transcriptie van één van haar oud-docenten Louis Robilliard. Echt genieten wordt het bij de vertolking van Rachmaninovs beroemde Prélude in cis mineur, voor orgel bewerkt door Louis Vierne. Als Rachmaninov zelf wat meer bekend was geweest met het instrument orgel had hij deze orgelversie misschien wel meteen geschreven, want zo erg pianistisch is het origineel niet. In deze versie is het een heerlijk stuk orgelmuziek dat we graag vaker op het programma van orgelconcerten zouden zien staan.

Op de eerste schijf vinden we verder bewerkingen van Guilmant (Bachs Sinfonia uit de cantate ‘Wir danken Dir, Gott’), Franz Liszt (Pelgrimskoor uit Tannhäuser van Wagner) en wederom Robilliard (Funérailles en Saint François de Paulr marchant sur les flots van Liszt; mijns inziens niet zijn beste werken).

Op de tweede cd vinden we Robilliards transcriptie van de Suite ‘Pelléas et Mélissande’ van Gabriel Fauré. Dit is niet alleen fantastische muziek van een groot componist (die nota bene zelf ook organist is geweest), maar het laat ook de prachtige fluit- en grondstemmen van het orgel in de Saint-Ouen horen. Ook van Robilliard is de bewerking van het afsluitende stuk: L’îsle des Morts van Rachmaninov (gebaseerd op het gelijknamige schilderij van de Zwitserse schilder Arnold Böcklin). Wat we hier horen op orgel is niet te vergelijken met het symfonische dialect van welke 19e-eeuwse/vroeg 20e-eeuwse orgelsymfonicus ook. Het orgel van Saint-Ouen komt in deze muziek volledig tot uiting. Een grote prestatie van zowel Robilliard als Aramendi.

Bij de cd is een uitvoerig tekstboekje gevoegd met toelichtingen in vijf talen: Frans, Engels, Duits, Spaans en Baskisch; niet alleen over de muziek maar ook over Cavaillé-Coll in het algemeen en het orgel van Saint-Ouen in het bijzonder (door Kurt Lueders). Wat ontzettend jammer nou dat de vormgevers van de cd niet teruggefloten zijn door Aramendi c.s., want de lettergrootte is idioot klein en dan ook nog eens in zwart afgedrukt op een donkerblauwe achtergrond: niet te lezen…

 

 


Transcriptions

Cavaillé-Coll – Saint-Ouen de Rouen – Loreto Aramendi

Poème symphonique ‘Danse macabre’ Op. 40 (Saint-Saëns/arr. Robilliard); Prélude en ut# mineur (Rachmaninov/arr. Vierne); Sinfonia de la Cantate No. 29 ‘Wir danken dir, Gott, wir danken dir’ (Bach/arr. Guilmant); Funérailles – Harmonies poétiques et religieuses (Liszt/arr, Robilliard); Choeur des pélerins de ‘Tannhäuser’ (Wagner/arr. Liszt); Saint François de Paule marchant sur les flots (Liszt/arr. Robilliard); Suite ‘Pelléas et Mélisande’ Op. 80 (Fauré/arr. Robilliard); L’Île des Morts (Rachmaninov/arr. Robilliard)

Label: Hydre Music Productions
Nummer: –
Speelduur: 91′
Booklet: 76 pagina’s (ES/Baskisch/FR/EN/DE)
Prijs: € 18,00 (ex. verzendkosten)
Bestellen: www.loretoaramendi.com

 

X