Andreas Bach Buch – Benjamin Alard [RECENSIE]

Editions Hortus timmert flink aan de weg met (orgel)cd’s die opvallen door creatieve invalshoeken en een doorgaans hoog niveau van de uitvoerenden. Ook met oude muziek weten ze er raad, getuige de recente cd met een selectie uit het zogenaamde Andreas-Bach-Buch, gespeeld door de jonge Franse organist/klavecinist Benjamin Alard.

Op achttienjarige leeftijd werd Johann Sebastian Bach organist in Arnstadt. Zijn oudere broer Johann Christoph was in die tijd organist in Ohrdruf, niet ver van Arnstadt. Deze Johann Christoph volgde de verrichtingen van zijn talentrijke broer op de voet en bewaarde zorgvuldig kopieën van de composities van zijn jongere broer, alsook composities van tijdgenoten. Het tweede boek van zijn verzameling gaf hij de naam van een van zijn zonen en is thans bekend als het Andreas-Bach-Buch. Behalve werken van Bach zijn er composities van o.a. Buxtehude, Fischer, Marais, Ritter en Reincken in deze verzameling opgenomen. Het geeft een interessante inkijk in Bachs muzikale wereld.

Benjamin Alard (1985) studeerde aanvankelijk orgel en klavecimbel bij Louis Thiry, François Ménissier en Elisabeth Joyé. Zijn interesse in oude muziek leidde tot verdieping van zijn studie aan de Schola Cantorum in Basel, waar Jean-Claude Zehnder en Andrea Marcon zijn docenten waren. Hij won prijzen op diverse concoursen, o.a. in Brugge. Hij speelde mee in vooraanstaande ensembles, zoals La Petite Bande, Capriccio Stravagante en het Venice Baroque Orchestra.

Alards spel maakt op deze cd grote indruk. Het raamwerk van deze cd bestaat uit twee composities in c-moll: de bekende Ciacona in c-moll van Dietrich Buxtehude en de uitvoerige Toccata in c-moll BWV 911 van Johann Sebastian Bach, beide op orgel gespeeld. Centraal in het programma staat de Suite in fis-moll van Christian Ritter (ca. 1645-ca. 1725), die mede dankzij de barokstemming van het klavecimbel spannende momenten kent. Op het orgel speelt Alard verder nog werken van Bach (de tamelijk onbekende Fantasie in c-moll, BWV 1121, en de Fantasia & Imitatio in h-moll, BWV 563) en een licht verteerbaar Capriccio van de onbekende componist Carlo Francesco Pollarolo (ca. 1653-1723). Het orgel van de église Saint-Étienne in Baïgorry (Aquitaine), in 1999 gebouwd door Rémy Mahler, is geïnspireerd op de Zuid-Duitse orgelbouw van de achttiende eeuw. Maar juist in de muziek uit Bachs omgeving doet het ook aan de orgels van Gottfried Silbermann denken.

Op het klavecimbel, in 2001 door Philippe Humeau in Frans-Duitse stijl gebouwd, speelt Alard werken van Johann Caspar Ferdinand Fischer (Praeludium & Ciacona), Marin Marais (delen uit de Suite d’Alcide) en Johann Adam Reincken (Ballet, een variatiewerk).

Alard heeft een heel levendige en ontspannen manier van spelen. Zijn omgang met de beide instrumenten verraadt een optimale beheersing. Ondanks zijn jeugdige leeftijd maakt zijn musiceren een rijpe indruk. Orgel en klavecimbel zijn zeer fraai opgenomen. Het afwisselende programma is zodanig samengesteld dat je je geen moment hoeft te vervelen.

Het booklet biedt in twee talen (Frans en Engels) informatie over het Andreas-Bach-Buch, de bespeelde instrumenten, de uitvoerder en zijn visie op de gespeelde muziek. De oranje achtergrond doet enige afbreuk aan het leesplezier. In tegenstelling tot andere producties van Hortus zijn er diverse afbeeldingen opgenomen.

Samenvattend: een fraaie cd die doet uitzien naar volgende producties van Hortus en naar de verrichtingen van Benjamin Alard, die hopelijk ook kansen krijgt van Nederlandse concertorganisatoren.


Andreas Bach Buch – Benjamin Alard

Ciaccone di Diet. Buxtehude; Fantasia ex Cdis (di Joh. Seb. Bach); Praeludium & Ciaconne di J.C.F. Fischer; Fantasia & Imitatio di Joh. Seb. Bach; Suite in Fis di Monsieur Christien Ritter; Capriccio di Seignore Polaroli; Sÿphonies de l’Opéra d’Alcide composées par M. Marais; Ballet ex Eg del Sig. Jean Adamo Reincke; Toccata Cb manualiter da Giov. Bast. Bach.

Éditions Hortus – Hortus 045, TT 65’50, booklet 28 pagina’s (F, E), prijs € 18,50