Bach op ‘moderne orgels’ [RECENSIE]

Onlangs verscheen er een nieuwe aflevering (een dubbel-cd) van de Bach-intergrale van Eric Koevoets. Waarin verschilt deze Bach-intergrale van andere? De werken worden gespeeld op moderne orgels (wat dat dan ook moge zijn); daarnaast wordt er regelmatig gebruik gemaakt van live-opnames. 

Text Example

advertentie



De totale uitgave heeft een low-budget karakter, vandaar dat ook de toelichtingen niet in het boekje zijn opgenomen, maar wel op de website van de organist te vinden zijn (aanbevolen!).

Dat Bachs composities altijd actueel zijn en blijven wisten we. Tegenwoordig spelen ook moderne orkesten Barokmuziek en ook barokspecialisten gaan met deze orkesten aan de slag.

Het uitgangspunt van Eric Koevoets is dan ook, dat de werken van Bach de interactie met moderne orgels kunnen aangaan. Mijns inziens een interessante zienswijze. Hij bewijst dat het “moderne” orgel in de St. Antoniuskerk in Dordrecht hiervoor prima in staat is. De opening van de eerste cd is direct raak. Modern orgel of niet, dit is prachtig. Een vurige vertolking van het jeugdwerk, Prealudium und Fuge BWV 531. De registratie is mooi helder, briljant en duidelijk.

Het orgel klinkt verrassend helder, mede door de registraties van Koevoets. Slechts een enkele keer is het pedaal wat te zwaar en te log, bijvoorbeeld in de vijfde triosonate.

De beide fuga’s in g klein (BWV 578) en G groot (BWV 576) worden met veel spirit en energie gespeeld. De partita “Sei gegrüsset” krijgt een mooie evenwichtige vertolking.

Bij het beluisteren van de wat meer ingetogen werken ontstaat er soms wat luistermoeheid. Dit komt doordat het tempo vaak aan de lage kant is en de articulatie enigszins neutraal is. Dit geld voor bijvoorbeeld voor “Herzlich tut mich verlangen”, “Fantasia con Imitazione” en “Meine Seele erhebet den Herren”. Meer afwisseling in articulaties zou de vertolking van veel stukken boeiender maken. Misschien dat de wat indirecte opname hier ook debet aan is. Ook de basnoten lopen soms in elkaar over, waardoor het geheel wat slepend klinkt.

Dit zijn enkele kantekeningen bij een voor het overige aanbevelenswaardige productie. Er wordt zeer doorleefd en muzikaal gespeeld, met een goed gebruik van het orgel. Ik ben benieuwd naar het volgende deel; wie weet op welk modern orgel we terecht komen. [RIEN DONKERSLOOT]

 

Uitvoering * * * *
Opname * * *

 


Bach – Complete Organ Works on Modern Organ – volume 3

Eric Koevoets organ | Pels organ Sint Antoniuskerk Dordrecht The Netherlands

CD 1: Praeludium et Fuga in C BWV 531; Erbarm dich mein o Herre Gott BWV 721; Herzlich tut mich verlangen BWV 727 (live); Fantasia con Imitazione in b BWV 563 (live); Fuga in G BWV 576; Trio in c nach Satz 1 und 2 einer Triosonate von Johann Friedrich Fasch BWV 585; Fuga in g BWV 578; Partita diverse sopra: Sei gegrüsset, Jesu gütig / O Jesu, du edle Gabe BWV 768 (live)

CD 2: Praeludium et Fuga in C BWV 547 (live); Meine Seele erhebet den Herren BWV 648; Wer nur den lieben Gott läßt walten BWV 647; Fantasia super Jesu meine Freude BWV 713; Trio Sonata V in C BWV 529 (live); Jesus, meine Zuversicht BWV 728; Fantasia super Christ lag in Todesbanden BWV 715; Fuga super Durch Adams Fall ist ganz verderbt BWV 705; Toccata et Fuga in d BWV 565 (live)

Label: Swell Recordings
Nummer
: (2CD)
Speelduur: 62’09 & 70’04
Prijs: € 20,00