Bach versus Buxtehude [RECENSIE]

Bach – Buxtehude

Benjamin-Joseph Steens

Benjamin-Joseph Steens bespeelt het Cattiaux-orgel (2000) van de Basilique Saint-Remi in Reims en het Aubertin-orgel (1996) van de Eglise Saint-Martin in VertusDietrich Buxtehude

Reims: Toccata in F-Dur, BuxWV 157; Vater unser im Himmelreich, BuxWV 219; Aria More Palatino (Partite diverse), BuxWV 247; Ciacona in e-Moll, BuxWV 160; Nun bitten wir den heiligen Geist, BuxWV 208

Vertus: Nun komm, der Heiden Heiland, BuxWV 211; Praeludium in g-Moll, BuxWV 148

Johann Sebastian Bach

Reims: Toccata, Adagio und Fuge in C-Dur, BWV 564

Vertus: Nun komm, der Heiden Heiland, BWV 659; Passacaglia in c-Moll, BWV 582

Label: EPR-Classic

Bestelnummer: EPRC 003

Speelduur: 68’17” (cd) en 29’44” (dvd)

Boekje: 36 pagina’s (EN/FR/NL/DU)

Prijs: € 23,50

Muzikale interpretatie * * * * *

Programmakeuze * * * * *

Instrumentkeuze * * * *

Opnamekwaliteit * * * * *

Informatie (boekje, dvd) * * * * *

Grafische vormgeving * * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

Benjamin-Joseph Steens, geboren in 1972 in het Belgische Bonheiden, bespeelt op deze uitgave de twee orgels in de Franse Champagne waarvan hij eerste organist is. Voor beide instrumenten geldt dat ze in het bijzonder geschikt zijn voor muziek uit de barokperiode. Ook qua uiterlijk mogen ze er zijn en de inbedding in de kerkruimte is in zowel Reims als Vertus erg fraai.

Het achterliggende idee van het muzikale programma is de confrontatie van Bach met de Noord-Duitse ‘stylus phantasticus’ zoals Buxtehude die toepaste en hoe die confrontatie heeft doorgewerkt in Bachs eigen composities.

Als feestelijk intochtslied klinkt een Toccata van Buxtehude, gevolgd door een ingetogen ‘Vater unser’ van dezelfde componist. Die afwisseling in het programma is ook kenmerkend voor het spel van Steens: het heeft virtuositeit én diepgang. Een ander mooi voorbeeld daarvan is Bachs BWV 564, een van de werken van de Thomascantor waarin de stylus phantasticus het sterkst aanwezig is. Steens weet uitstekend raad met dit contrastrijke werk.

Als ‘uitsmijter’ fungeert de Passacaglia van Bach. Steen voor steen bouwt Steens dit monument op en na het slotakkoord heb je als luisteraar ook echt het gevoel dat alles af is. Een passender slot van de cd was nauwelijks denkbaar geweest. Bij dit alles maakt Steens dankbaar en op fijnzinnige wijze gebruik van de klankmogelijkheden die de orgels hem bieden (des te spijtiger dat de registraties nergens worden vermeld). De natuurgetrouwe en glasheldere opname doet de rest.

De achtergrondinformatie bij de cd komt tot ons via een boekje en een documentaire. Het boekje bestaat voor het grootste deel uit een essay over de muziek van Bach en Buxtehude, terwijl we door middel van de documentaire kennis maken met de organist en de orgelbouwers. Uiteraard komen ook de twee orgels uitgebreid in beeld. De dvd is primair bedoeld als bonus, maar geeft het geheel zeker meerwaarde.

EPR-Classic en Benjamin-Joseph Steens hebben met deze uitgave een kwalitatief hoogwaardige productie afgeleverd. We gaan ongetwijfeld nog meer van hen horen. [JOOST VAN BEEK]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl