22 oktober 2019

BLOG On tour with the Roder Girl Choristers (II)

Zaterdag 21 juli vertrok Sietze de Vries een week naar Engeland. Nu eens niet als solist, maar als vaste organist van de Roder Girls Choristers. Op orgelnieuws.nl deelt hij in ze dagelijkse belevenissen op Britse bodem. Vandaag deel 2: Sightseeing & Evensong in St. John’s College Cambridge.

Maandag 23 juli – De zomer probeerde duidelijk wat goed te maken. Al vroeg op de morgen stond de zon in Milton Keynes hoog aan de hemel en liep het kwik op tot boven in de twintig graden. Na een relatief korte busrit, konden de Roden Choristers voor het eerst de beroemde gebouwen in het centrum van Cambridge bewonderen. Alhoewel je bij een meisjeskoor al snel ontdekt dat de plaatselijke winkels minstens zo interessant zijn als King’s College Chapel! Uiteraard moet er een rondvaart in Engelse stijl gemaakt worden over de River Cam: punteren dus. Vorig jaar mocht uw organist zelf de lange stok hanteren, toen we met het jongenskoor op tournee waren. Gelukkig, zeker gezien de temperatuur en de drukte, werden we nu professioneel door een gondelier tussen de vele toeristen door gemanoeuvreerd. De in grote getale aanwezige Aziaten probeerden het wel vaak zelf, wat net naast onze boot resulteerde in een nat pak. Typisch droge Engelse reactie: ‘who ordered chinese?’

Al wat eerder dan het koor mocht ik St. John’s College binnen, om even weer thuis te raken op het grote Mander-orgel. Gelukkig hebben Engelse orgels een standaardindeling, zodat je niet lang hoeft te zoeken waar alles zit. Het pedaal is eerst wel even een struikelblok: de radiaal-concave vorm hiervan zet je soms flink op het verkeerde been! Gelukkig had ik dat weer vrij spoedig onder de knie en kon ik me concentreren op het vinden van geschikte registraties.

De vier manualen corresponderen van onder naar boven met het Choir, Great, Swell en Solo. Voor koorbegeleidingen ga je altijd uit van het Swell, waaraan het Great gekoppeld is. Met de pistons onder ieder manuaal kun je de dynamiek van pp tot ff snel realiseren, waarbij de beide zwelkasten voor een bijna traploos effect zorgen. Omdat je als organist de teksten van de Psalm (chant) uitbeeldt, is het dankbaar werken met zo’n kleurendoos. ‘Tremble, thou earth’ is ‘Full Swell’ met een zachte 32’ in het pedaal; ‘The Lord is in heaven’ speel je met een paar zwevende strijkers….

Het pedaal wordt automatisch mee geregistreerd met het Swell of het Great. Het eerste en vierde manuaal worden vooral gebruikt voor solostemmen of bijzondere effecten. Die zijn in op het orgel van St. John’s zeker voorhanden: behalve de ‘standaard’ Tuba, die al kerkvullend is, heeft dit instrument een chamade, die qua decibellen in de richting van een autoclaxon gaat. Handle with care dus……

Na een intensieve repetitie met de Roder girls, brak om half zeven de tijd aan voor de Evensong. Deze stijlvolle diensten, die nog rechtstreeks van de kloosterorden afstammen, vormen en prachtige dagsluiting. Onberijmde psalmen, gezongen en gesproken gebeden, een tweetal lezingen die afgewisseld worden met het Magnificat en Nunc Dimittis: het zijn zo enkele van de vaste ingrediënten van deze Evensongs. De voor ons soms minder bekende componisten als Sumsion, Ireland en Howells voelen zich hier helemaal thuis en werden fraai door het koor gepresenteerd.

Voor de Roden Girl Choristers een prachtige ervaring en voor mij weer eens een heerlijke onderdompeling in de Engels-Anglicaanse cultuur. Hadden we dat in Nederland maar wat meer!

Wilt u reageren? Dat kan op onze Facebook-pagina:

http://tinyurl.com/cp4uzeq

© 2012 www.orgelnieuws.nl

© 2012 fotografie Daan de Vries

X