Charles de Wolff: Bach Grote Orgelmis [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Charles de Wolff, speelt Bachs Grote Orgelmis

Label: Prestare

Bestelnummer: ZWF3331541

Muzikale interpretatie * * * *

Programmakeuze * * * * *

Keuze van het instrument * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * *

Klik hier om dit artikel te bestellen

In 1969 speelde Charles de Wolff een LP in met de Grote Orgelmis van J.S. Bach. Onder het label Prestare brengt Zwoferink CD-Productions deze opname opnieuw uit. Het is interessant om deze opname uit de zeventiger jaren qua interpretatie eens te vergelijken met de hedendaagse.

Op het fraaie Schnitger-orgel van de Zwolse Grote Kerk zet de organist zijn interpretatie van deze grote orgelmis overtuigd neer. Het Praeludium Es-Dur staat als een huis en maakt het tot een waardige opening op deze schijf. In het Kyrie, Gott Vater in Ewigkeit, ligt een bezonken rust. Hierop volgen het Christe, aller Welt Trost en het Kyrie, Gott heiliger Geist. Over Allein Gott in der Höh sei Ehr, volgen nu drie variaties. Het orgel klinkt hier met de sprankelende helderheid die kenmerkend is voor het Schnitger-orgel. De organist vervolgt met Dies sind die heil’gen zehen Gebot en het Wir gläuben all an einen Gott.

Ook vertolkt De Wolff Vater unser im Himmelreich, Christ unser Herr zum Jordan kam, Aus tiefer Not schrei ich zu dir, en Jesus Christus unser Heiland. Als laatste sluit hij af met de Fuga Es-Dur.

De vierdelige ‘Clavier-Übung’ vormt één van de bekendste Bachwerken. Clavier-Übung I (partita’s), II (het Italiaanse concert, de Ouverture à la Française en enkele dansen) en IV (Goldberg-Variationen) zijn gecomponeerd voor klavecimbel. Het voor orgel bestemde “Dritter Teil der Clavier-Übung”, uit 1739, bestaat uit ‘Praeludium und Fuge in Es-Dur’, vier duetti en een aantal koraalbewerkingen afkomstig uit de kerkmuzikale traditie van Maarten Luther. Over deze koralen schreef Bach twee composities: voor groot orgel pedaliter en klein orgel manualiter. De uitgebreide pedaliterwerken, staan bekend onder de naam ‘Grote Orgelmis’, terwijl de manualiterbewerkingen de ‘Kleine Orgelmis’ worden genoemd.

De Wolff is echt een man van zijn tijd. Zijn interpretatie op deze geluidsdrager is die vanuit de jaren ‘60. Het orgelspel is overwegend gebonden, naar huidige maatstaven soms op het extreme af. Hierdoor klinkt de muziek soms best ‘zwaar’. Het staccatospel daarentegen is heel kort afgebroken en komt wel eens wat rommelig over. Het geheel verloopt welhaast perfect in de maat, met een minimum aan rubatospel.

Wanneer je de uitvoering van toen vergelijkt met de hedendaagse, is de ontwikkeling naar het meer portatospel een verademing. Bachs muziek klinkt hierdoor nog waardiger, krijgt meer perspectief en wordt zo ook voor een breder publiek toegankelijk.

De opname klinkt af en toe wat slepend, terwijl het Zwolse orgel bepaald niet bekend staat om zijn fluctuerende windvoorziening… Verder is de opname van een goede kwaliteit. Het verzorgd uitziende boekje bevat informatie over de organist, composities en het orgel, in de Nederlandse, Duitse, Engelse en Franse taal.

Een cd voor iedereen. Zeker voor de jongere generatie organisten en orgelliefhebbers kan deze cd bijdragen aan het verkrijgen van inzicht in de verschillende interpretaties en de ontwikkelingen hiervan door de tijd heen. [KEES HOEKMAN]

Klik hier om dit artikel te bestellen

© 2007 www.orgelnieuws.nl