Die Kuhn-Orgel der Philharmonie Essen [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Die Kuhn-Orgel der Philharmonie Essen

Orgel – Klavier – Orchester

Solistische & Konzertante Musik

Christian Schmitt, Orgel

Kristin Merscher, Klavier

Nordwestdeutsche Philharmonie

Dirigent: Emmanuel Plasson

Fantaisie A-Dur (Franck); Sonate “Der 94. Psalm” für Orgel (Reubke); Prélude, Fugue et Variation op.18 für Orgel und Klavier (Franck); Berceuse mignonne F-Dur op. 29/4, Cantilene D-Dur op. 29/1 (Karg-Elert); “A Fancy for two to play” (Bovet); aus: “Licht im Dunkel” – 3. Satz “La Joie” (Roth); Symphonie Nr. 1 d-Moll op.42 für Orgel und Orchester III. Final (Guilmant).

Label: ORGANpromotion

Nummer: OP 8003

Speelduur:

Booklet: 32 pagina’s (DU/EN/FR)

Prijs: € 16,00

Muzikale interpretatie * * * *

Programmakeuze * * * * *

Keuze van het instrument * * * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Informatie in het booklet * * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * * *

De Philharmonie te Essen (D) heeft een nieuw orgel, gebouwd door de Zwitserse bouwer Kuhn. In februari 2008 werd in Essen een groots César Franck Festival gehouden. Fijntjes wordt in het boekje gemeld dat Franck eigenlijk ook Duitse wortels heeft …

De cd is een nalezing van het Festival. We horen opnamen van het slotconcert door Christian Schmitt (orgel), Kristin Merscher (piano) en de Nordwestdeutsche Philharmonie onder leiding van Emmanuel Plasson. De César Franck Society heeft het voornemen de lezing van het internationale musicologische symposium op haar site te zetten: www.cesar-franck.org .

In de optiek van deze recensent doet het de universele kunstenaar Franck geen recht de vertolking van zijn orgelwerken voor te behouden aan ongerepte Cavaillé-Coll-orgels. Franck zelf speelde inaugurele concerten op instrumenten van andere orgelmakers dan Cavaillé-Coll – zo ook de op deze cd klinkende Fantaisie en La.

Christian Schmitt houdt een bewogen en bewegelijk pleidooi voor de nog maar recent ontdekte Fantaisie. Het grote symfonische Kuhn-orgel houdt zich goed, ook in de mystieke delen.

De laatste decennia hebben vele organisten zich gewaagd aan Reubkes “Psalm 94”. Zoals vaker bij jonggestorven componisten vraag je je af wat Reubke ons nagelaten zou hebben als hij (veel) langer zou hebben geleefd. Een jaar voor zijn dood speelde hij zelf de première van zijn enige grote orgelwerk in de Dom van Merseburg. Als je in de twintig bent en zo’n gerijpt werk schept, ben je een groot kunstenaar – iets wat wordt bevestigd door zijn Sonate in b voor piano.

Voor de fanfares kan Schmitt de gelukkig niet overheersende Tuba inzetten. Schmitt zet de Sonate waarin vertwijfeling en vrede, verstilling en victorie elkaar afwisselen als een eenheid neer. De uitvoeringen van Preston in de Londense Westminster Abbey (DGG 415 139 -2, helaas niet meer verkrijgbaar!) en Hage in de Rotterdamse Laurens (Toccata Records 99014) vind ik indrukwekkender; de aanvechting van de onder onrecht lijdende rechtvaardige wordt nog voelbaarder.

Vederlicht en dansant klinkt Francks Prélude, fugue et variation, hier in de versie voor orgel en piano. De grote symfonische Kuhn kleurt fraai bij de pianoklanken. Soms hoor je zelfs even een harmoniumklank!

In Karg-Elerts Cantilene lijkt het even of je een blokfluit hoort. De Kuhn heeft prachtige fluiten. Bovets A Fancy for two to play blaakt van energie en plezier. Kristin Merscher (piano) laat zich bepaald niet ondersneeuwen.

Bij Roths eerste werk voor orgel en orkest schrijft de maître zelf de toelichting. Licht in het donker geeft vreugde – La Joie. De opname is mooi van balans.

Met Guilmant komen we weer thuis. De Finale uit Symphonie I en ré horen we even snel als bij Ian Tracey met de BBC Philharmonic onder leiding van Tortelier (Chandos 9271), maar wel minder massief. Plasson moet zich inhouden aan het einde, want de Kuhn heeft heel wat te stellen met de pauken!

Een aantrekkelijke cd voor wie een kathedrale ruimte geen must is. Een concertzaal heeft immers een akoestische sfeer die ook voor een orgelopname heel aantrekkelijk kan zijn. Het boekje is keurig verzorgd en biedt heldere informatie over het orgel (door de bouwer zelf), over de gespeelde werken en over de uitvoerenden; er is ook een interview opgenomen met Christian Schmitt. [ARJEN VAN KRALINGEN]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl