Duruflé in Dudelange [RECENSIE]

Duruflé in Dudelange.

Els Biesemans plays the Stahlhuth/Jann organ of Saint-Martin, Dudelange (Luxembourg).

Scherzo op. 2; Prélude, Adagio et Choral varié sur le thème du Veni Creator op. 4; Suite op. 5 (Prélude/Sicilienne/Toccata); Prélude et Fugue sur le nom d’Alain op. 7; Prélude sur l’Introït de l’Epiphanie op. 13; Fugue sur le Carillon des heures de la Cathédrale de Soissons op. 12; Méditation op. posth.

Label: Animato Music Productions

Nummer: AMP 10804

Speelduur: 69’15”

Booklet: 32 pagina’s (E/FD/N)

Prijs: € 18,50

Muzikale interpretatie * * * * *

Programmakeuze * * * * *

Keuze van het instrument * * * * *

Kwaliteit van de opname * *

Informatie in het boeklet * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Het oeuvre van Maurice Duruflé is helaas klein. Dit was het gevolg van zijn welhaast extreem perfectionisme. Steeds bleef hij zoeken naar betere resultaten en bracht hij bij elke nieuwe uitgave veranderingen aan in zijn composities. Daarbij is het een feit dat zijn orgelwerken van een hoog speltechnisch en compositorisch niveau zijn. Dit was voor Els Biesemans echter geen belemmering om de complete orgelwerken van Duruflé op te nemen. Ze koos hiervoor het Stahlhuth/Jahn-orgel te Dudelange (Luxemburg). Els Biesemans motiveert deze keuze in het booklet door aan te geven dat dit orgel de klankidealen van Duruflé zeer nabij komt. Zo ontwierp deze een compromisorgel waarbij de grondtonigheid van Cavaillé-Coll werd gecombineerd met de helderheid van het zeventiende- en achttiende-eeuwse orgel. Deze elementen kenmerken ook het orgel in Dudelange.

Els Biesemans laat op deze cd horen dat ze van wanten weet. Ze heeft in technisch en muzikaal opzicht heel wat in huis. Of het nu speels, bezonken, krachtig of heel virtuoos moet zijn, het komt allemaal schijnbaar moeiteloos tot stand. Heel mooi zoals ze bijvoorbeeld als opening van de cd het Scherzo opus 2 vertolkt! En daarmee zet ze de lijn uit voor de rest van de opname. Met gevoel voor spanning en detail weet ze telkens weer het maximale te bereiken. De manier waarop ze de ‘hondsmoeilijke’ toccata neerzet, dwingt respect af!

Heel wat minder gelukkig ben ik met de opname. Op zich heeft Marien Stouten de klank van het orgel goed weten te vangen en komt het specifieke karakter van het instrument tot zijn recht. Aan de andere kant komt op mijn installatie het orgel in stukjes mijn kamer binnen. Persoonlijk krijg ik het idee dat de microfoons te dicht bij het orgel stonden waardoor de verschillende werken afzonderlijk klinken. Daardoor mengt het geheel niet en staat het instrument niet goed in de ruimte.

Het booklet (Frans, Duits, Engels en Nederlands) bevat informatie over Duruflé’s leven en carrière. De bespreking van de gespeelde werken is daar chronologisch in opgenomen. Op zich een heel leuk idee omdat je zodoende een goed beeld krijgt van de plaats die de composities innemen in de historie. [CHIEL JAN VAN HOFWEGEN]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl