Een tweeluik met een vriendelijke knipoog [RECENSIE]

Het Rudolph Knol orgel van de Stephanuskerk te Hasselt 200 jaar.

Fantasie over ‘Ruwe stormen’ (E. Woelderink); Heer, ik hoor van rijke zegen (H. Hoeve); Psalm 42 (K.J. Mulder); Gouden harpen hoor ik ruisen (E. Woelderink); Wie maar de goede God laat zorgen (H. Krijgsman); Wachet auf ruft uns die Stimme (Bach/Van der Kolk); Psalm 135 (E. van de Veen); Verlosser, Vriend, Gij hoop en lust (E. van der Kamp); Fantasie over Psalm 108 (P. Eilander); Psalm 75 & Grote God wij loven U (K. Aalbers).

Muzikale interpretatie * * / * * *

Programmakeuze * * *

Keuze van het instrument * * * *

Kwaliteit van de opname * * * / * * * *

Informatie in het boeklet * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * *

Productie: STH-Records

Speelduur: 72’ 57’’

Boekje met CD: 48 pagina’s in kleur.

Prijs: € 14,90

Klik hier om dit artikel te bestellen

Hasselt. Tsja…… wie heeft er niet van gehoord en wie is er niet geweest? Inmiddels overbekend bij orgelminnend Nederland. Niet in de laatste plaats vanwege de geroemde akoestiek en het befaamde Rudolf Knol-orgel in deze kerk. Het is dringen geblazen voor de kerkdeuren: koren, musici, organisten en opnametechnici staan in de rij om hier een opname te realiseren.

Overigens niet helemaal onterecht. Het is ook een prachtig orgel in een prachtige ruimte. Vooral die ruimte moet vermeld worden. Had het Knol-orgel in een andere ruimte gestaan, dan hadden we er waarschijnlijk niet of nauwelijks van gehoord. Neem nou die vier andere Knol-orgels elders in den lande. Nooit van gehoord, sterker nog, ik wist niet eens dat ze bestonden. Zo zie je dus maar…… Eigenlijk verdient dus de ruimte waarin het orgel staat een pluim en niet zozeer het orgel zelf. Deze combinatie bepaalt uiteindelijk het resultaat.

Omdat het Knol-orgel in Hasselt dit jaar 200 jaar bestaat is er een kleurrijk boekje met cd uitgegeven. De cd bevat uitsluitend koraalbewerkingen uit de school van Jan Zwart. De meeste bewerkingen zijn van de hand van de bespelers van de cd. Deze cd is een compilatie van verschillende opnamen die door de jaren zijn genomen in de geest van de doelgroep waarvoor dit boekje is bedoeld. De vaste organisten van het Knol-orgel plus een aantal gastorganisten laten hier hun spel horen. Met name Egbert Woelderink, jarenlang de vaste bespeler van het orgel, Peter Eilander, Harm Hoeve en Klaas Jan Mulder springen eruit met hun spel. Woelderink speelt er hier en daar lustig op los. Ik hoor nóg zijn bewerking over Psalm 68. Als 15-jarige jongen maakte dat bij mij destijds behoorlijke indruk. Eilander treft een juiste sfeer en is goed op dreef in zijn Psalm 108, hij laat de teugels vieren. Mulder laat ons genieten van die typische Mulderiaanse harmonieën die zo eigen zijn aan zijn spel. Hoeve betoont zich een waar pleitbezorger van Feike Asma. Voor de Knol-liefhebbers valt hier dus veel te genieten. Zelf opgegroeid met de school van Jan Zwart en zijn nazaten, komen op sommige momenten bij het beluisteren van deze cd de herinneringen weer even boven drijven (Woelderink / Eilander / Hoeve). Maar de eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat het feest der herkenning alras kan omslaan in het feest der miskenning. Laten we daar ook eerlijk in zijn. Maar dit terzijde, het is tenslotte een verjaardag. En op een verjaardagsfeestje heb je wat te vieren en moet je niet zitten kniezen. Degenen die dit feest der herkenning weten te waarderen, voor hén is het tenslotte feest en dat is hen bij deze ook van harte gegund. Proficiat met deze 200 jaar oude Knol!

Het boekje is, zoals al opgemerkt, kleurrijk vormgegeven. Dolph Thierry van STH-Records opent dit boekje met een leuke anekdote over zijn eerste opnamesessie in Hasselt (volgens mij was dat destijds met Herman Krijgsman). Een beknopte geschiedenis over de orgelbouwer Rudolf Knol gaat vergezeld met mooie afwisselende foto’s van het orgelfront en binnenwerk. Door de jaren heen is er heel wat gesleuteld aan het orgel. Enkele verschillende disposities zijn afgedrukt ter vergelijk. Tot slot is van iedere organist een foto plus cv opgenomen. Fototechnisch zijn er enkele minpuntjes: De foto van Woelderink is ronduit slecht. Was daar nu echt geen andere voor? Vast wel. Ook de bijgevoegde foto’s van alle andere meewerkende organisten zijn erg mager van kwaliteit. Jammer.

Afgezien van deze aantekeningen is de opzet van dit tweeluik een vriendelijke knipoog naar de orgelliefhebber en met name naar de Knol-liefhebbers. Feest van herkenning of miskenning?

U mag het zeggen. [JAN-WILLEM VAN BRAAK]

Klik hier om dit artikel te bestellen

© 2007 www.orgelnieuws.nl