Gefascineerd door het gregoriaans [RECENSIE]

Maurice Duruflé, Requiem op. 9 (Versie voor mezzosopraan-solo, gemengd koor en orgel)

Francis Poulenc, Laudes de saint Antoine de Padoue (voor mannenkoor)

Olivier Messiaen, O sacrum convivium (voor gemengd koor)

Label: Editions Hortus – Hortus 018 CC838

Tijdsduur: 50:38

Boekje: 12 pagina’s (alleen in het Frans)

Maurice Duruflé was in 1912 tien jaar oud toen zijn vader hem wegbracht naar de kathedraal van Rouen. De jongen hoorde daar pas voor het eerst dat hij er voorgoed moest blijven. Hij huilde de hele nacht. Toch wende hij er snel. De kleine Maurice was dan wel tegen wil en dank zanger geworden in het kathedrale koor, al snel raakte bij betoverd door de gregoriaanse gezangen die hij zingen moest. Die fascinatie voor die eeuwenoude melodieën bleef zijn hele leven.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat zijn Requiem doorspekt is met gregoriaanse citaten, die de componist verweefde met harmonieën van zijn eigen tijd. Duruflé maakt verschillende versies van het werk. Er bestaat een orkestversie, een versie voor orgel en cello en één voor alleen orgel. Die laatste versie, uit 1947, staat op de cd van Editions Hortus.

Het Requiem van Duruflé is al meer dan dertig keer op cd uitgebracht. Echt nodig kun je deze opnamen uit 1999 dan ook niet noemen. Maar iets dat niet per sé nodig is, kan nog best mooi zijn. En dat is deze cd. Het is een echt Franse uitvoering, één waarbij de dames van het koor een licht vibrato mogen hebben. Het Puget-orgel uit 1878, opgesteld in drie kassen op de westgalerij van de Notre Dame du Taur in Toulouse heeft een rijke klank en past goed bij de belevingswereld van Duruflé.

Na het Requiem staan er nog twee a capella-werken op de cd. Voor orgelliefhebbers is die muziek misschien minder interessant. Aan de andere kant kan het luisteren ernaar de muzikale horizon verbreden. De mannen zingen de muziek van Poulenc zeer verzorgd. [JAAP ROTS]

Klik hier om dit artikel te bestellen