Gerben Mourik – Oudewater NL [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Gerben Mourik bespeelt de orgels van de Grote of St. Michaëlskerk te Oudewater

Sonate in d-Moll (Richter); Andante mit Variationen (Mendelssohn-Bartholdy); Sonate III (C.P.E. Bach); Intermezzo op. 56/5 (De Lange jr.); Toccata in e-mineur op. 29/4 (Callaerts); Aeolsharfe & Scherzando (uit: Acht Charakterstücke op. 54) (Bunk); Choral pour Orgue (Honegger); Psalm 17 (Van Vliet); Toccata Psalm 96 op. 53/2; Orgelkoraal Psalm 91 op. 77 II (Van den Berg); Improvisatie over Psalm 53 (Mourik).

Label: tuliprecords.nl

Nummer: TURE 185005

Speelduur: 75’12”

Boekje: 16 pagina’s (NL)

Prijs: € 18,50

Uitvoering * * * *

Opname * * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
In dit nieuwe deel in de Tulip-serie ‘het orgel en zijn bespeler’ is het de beurt aan Gerben Mourik, die de twee orgels van de Grote of Sint-Michaëlskerk in Oudewater presenteert.

Mouriks doelstelling is drieledig, aldus zijn toelichting in het boekje. Hij laat ze allereerst klinken in voornamelijk onbekend repertoire dat aansluit bij de instrumenten. Daarnaast wil hij met de composities van Bach, Callaerts en Honegger de veelzijdigheid van de beide orgels laten horen. Ten slotte moeten de psalmbewerkingen een beeld geven van hoe het Kam-orgel in de erediensten klinkt.

Mourik gaat van start met de Sonate in d-Moll van Ernst Friedrich Richter, een tijd- en plaatsgenoot van Mendelssohn. Hoewel diens geest duidelijk nog rondwaart in deze sonate, heeft het stuk beslist een eigen smoel. Mourik zet de drie delen als ‘aus einem Guss’ neer. Het Kam-orgel (daterend uit 1840 en daarmee het eerste instrument dat deze bouwer in ons land plaatste) is een ideaal medium voor deze muziek. Ik zou het orgel als volgt willen typeren: een stoere Hollandse vent die ook zo zijn zachte kanten heeft. In de werken van Mendelssohn en De Lange jr. komen vooral de vele fraaie zachte registers aan bod, terwijl de overbekende Toccata van Callaerts weer de nadruk legt op de robuuste kant van het orgel.

De composities van Bach, Bunk en niet te vergeten Honegger geven een goede indruk van de mogelijkheden die het Wadsworth/Oldknow-koororgel (1862/1886) biedt. Bach klinkt krachtig en transparant, bij Bunk en Honegger komen vooral de poëtische eigenschappen van het orgel naar voren. Een aanwinst voor het gebouw, zoveel is wel duidelijk.

De kerkelijke functie van het Kam-orgel wordt op deze cd belicht met een viertal psalmbewerkingen. In de eenvoudige doch smaakvolle bewerking van Psalm 17 van Herman van Vliet (Mouriks voorganger in Oudewater) is een glansrol weggelegd voor de Cornet van het Hoofdwerk.

Van Jan J. van den Berg klinken twee composities, waarvan met name de uitbundige Toccata over Psalm 96 (met daarin een knipoog naar het Te Deum Laudamus) hier vermelding verdient.

Mourik besluit de cd met datgene waarmee hij tot nu toe vooral bekendheid heeft verworven: een improvisatie. De relatief onbekende melodie van Psalm 53 wordt in een soort drieluik verwerkt: een fantasie, een andante (met de prachtige Vox Humana van het Bovenwerk) en een (op de fantasie teruggrijpende) fuga. Mourik toont zich hier opnieuw een vormvast en creatief improvisator. Na alle reeds verschenen improvisatiecd’s vind ik het overigens niet onverstandig dat hij zich hier tot één improvisatie beperkt.

De opname van zowel hoofd- als koororgel is zonder meer goed te noemen. De verzorgde lay-out sluit naadloos aan bij de eerdere uitgaven in deze serie.

Terugkomend op het begin: ik denk dat Gerben Mourik op alle punten geslaagd is in zijn doelstelling. De orgels van de Michaëlskerk staan met deze uitgave in ieder geval stevig op de Nederlandse orgelkaart. [JOOST VAN BEEK]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl