Gerrit Christiaan de Gier in Gouda

Text Example

advertentie



Een orgelcommissie die een cd uitbrengt ter bestrijding van de gemaakte kosten. Het is een regelmatig terugkerend fenomeen. Vaak is zo’n uitgave vooral interessant voor de eigen gemeenschap, soms is de reikwijdte breder. De cd die de orgelcommissie van de Gereformeerde Gemeente te Gouda uitbracht van het nieuwe Van Vulpen-orgel aldaar valt zeker in die laatste categorie.

Gerrit Christiaan de Gier – Van Vulpen-orgel Gereformeerde Gemeente Gouda

Präludium in E-dur (Lübeck); Trio super ‘Allein Gott in der Höh sei Ehr’, BWV 664 (Bach); Choralbearbeitung ‘Der Gott, der mir hat versprochen’, BWV 13 (Bach/Baekgaard); Concerto in G-dur nach Vivaldi, BWV 973 (Bach); Paraphrase über den Choral ‘Jesus meine Zuversicht’ und ein Thema von G.F. Händel, opus 17 nr. 3 (Hoyer); Zwei Choralvorspiele opus 67: ‘Wachet auf, ruft uns die Stimme’ & ‘Wer weiss, wie nahe mir meine Ende’ (Reger); Fantaisie concertante sur un Adagio de Félix Mendelssohn-Bartholdy (Grison); Orgelkoraal Psalm 91 (Zwart); Canonisch orgelkoraal ‘Wat God doet, dat is welgedaan’ (Mudde); Toccata, trio en fuga over Psalm 150 (Schuurman).

Uitgave: Orgelbouwcommissie Gereformeerde Gemeente Gouda

Bestelnummer: VDG 20091021

Speelduur: 64’28”

Boekje: 16 pagina’s (NL)

Prijs: € 17,50

Een orgelcommissie die een cd uitbrengt ter bestrijding van de gemaakte kosten. Het is een regelmatig terugkerend fenomeen. Vaak is zo’n uitgave vooral interessant voor de eigen gemeenschap, soms is de reikwijdte breder. De cd die de orgelcommissie van de Gereformeerde Gemeente te Gouda uitbracht van het nieuwe Van Vulpen-orgel aldaar valt zeker in die laatste categorie.

De Utrechtse orgelbouwer haalde zijn inspiratie voor dit opus uit de klank van de Bätz-orgels van de Lutherse Kerk in Den Haag en de Domkerk in Utrecht. Dat heeft geresulteerd in een orgel dat beschikt over draagkracht, helderheid en warmte. Het orgel is daarmee tot veel in staat, of het nu om Duitse barok, Franse romantiek of Hollandse koraalkunst gaat. Daarbij krijgt de orgelklank alle kans om zich in de ruimte te ontvouwen. Een compliment aan de architect van het kerkgebouw is daarom ook op zijn plaats: akoestiek is immers maar al te vaak het ondergeschoven kindje van nieuwbouwkerken.

Het door Gerrit Christiaan de Gier gespeelde programma ligt, aldus de voorzitter van de orgelbouwcommissie in het cd-boekje, ‘zo dicht als mogelijk’ bij de zondagse praktijk in de Gereformeerde Gemeente van Gouda.

De composities die het meest in het oog springen zijn die van Karl Hoyer en Jules Grison. Hoyers combinatie van het lied Jesus meine Zuversicht met de Messiah-aria He shall feed his flock is in tekstueel opzicht een mooie vondst, maar de verweving van beide melodieën zal niet iedereen overtuigen. De naam van Jules Grison zal waarschijnlijk wel voor eeuwig verbonden blijven aan zijn Toccata in F, maar de fantasie over een thema van Mendelssohn is minstens zo boeiend. Het thema is afkomstig uit het Adagio uit de tweede sonate voor cello en piano van Mendelssohn. Typisch zo’n Lied ohne Worte waarvan Mendelssohn er zo veel geschreven heeft. De Fantasie bestaat uit een inleiding en drie variaties die uitlopen op een breed klinkend slotkoraal. De opname van De Gier betreft warempel de wereldpremière van het stuk op cd!

Vermeldenswaard is verder de bewerking die Peter Baekgaard maakte van een aria uit Bachs cantate BWV 13 (voor geïnteresseerde organisten: de bewerkingen van Baekgaard zijn HIER te vinden).

In het cd-boekje wordt elk werk kort toegelicht en ook de door Gerrit Christiaan de Gier gekozen registraties zijn weergegeven.

© 2010 www.orgelnieuws.nl