Handel-Inspired [RECENSIE]

 
De werken op deze cd vallen in twee categorieën: muziek van George Fredrick Handel (1685-1759) en muziek geïnspireerd door Handel. Ook deze twee categorieën kunnen verdeeld worden: Handels muziek is originele orgelmuziek of het zijn arrangementen; de ‘Handel-Inspired’ werken dateren uit het eind van de 19de eeuw of ze zijn speciaal voor deze cd gecomponeerd.

De splinternieuwe werken zijn de acht winnende van 98 ingezonden werken van de ‘Handel-Inspired’ compositiewedstrijd, die was bedacht om nieuw repertoire voor een éénklaviers huisorgel te genereren. Onder de gelukkige componisten is ook een Nederlander: Jos Martens (1985), een compositiestudent aan het Zwols conservatorium. De prijzen werden beschikbaar gesteld door het ‘Hinrichsen Foundation’ en de ‘Kenneth Leighton Foundation’. Een origineel en leuk idee wat interessante stukken heeft opgeleverd. Echter, de werken uit de 19de eeuw raken hierbij een beetje tussen wal en schip en hadden net zo goed weggelaten kunnen worden waardoor het programma enkel uit Handel- en nieuwe Handel-Inspired composities had bestaan.

Het orgel (I, 7 registers), gebouwd door Goetze & Gwynn in 1998, is gebaseerd op de huisorgels van Richard Bridge en Thomas Parker, die het orgel bouwden voor Charles Jennens, de librettist van Handel’s Messiah. Dat orgel is nog in nagenoeg originele staat bewaard gebleven. Waarom er dan toch voor het voor het instrument uit 1998 is gekozen, is vermoedelijk om de reden dat de uitvoerend organist de ‘assistent director’ van de St George Church Hanover Square is, waar het instrument staat. Een andere reden kan ik niet verzinnen, want de schoonheid van het instrument is niet wereldschokkend, en dat moet het eigenlijk wel zijn wil de cd van a tot z boeiend blijven.

Het spel van Paul Ayres maakt een hoop goed. Een dergelijk klein instrument vraagt om fijnzinnig toucher en uitgekiende articulatie. Ayres laat horen dit uitstekend te beheersen. Wel vragen enkele composities om een groter orgel, maar het is knap hoe Ayres de verschillende stijlen toch goed vertaalt naar het instrument, al is het ‘plenum’ van het orgel, met de Sesquialtera en de Cornet als top van de klank absoluut niet bevredigend in bijvoorbeeld het werk van Guilmant. De opname is goed, de directheid van het instrument en de akoestiek staan er mooi op, maar wellicht had de ruimte nog meer benut kunnen worden.

In het boekje, enkel in het Engels, staat elk werk uitgebreid beschreven. Daar is alles mee gezegd. Het is vanuit de tekst niet duidelijk wiens idee het ontstaan van deze cd met de daar bij horende composities is. Hoogstwaarschijnlijk is Ayres zelf de initiatiefnemer. Verder is er geen enkele foto in het boekje te vinden, noch van het orgel, noch van de uitvoerende of de componisten. Voorop het boekje staat de kerk afgebeeld in een verhouding die vreemd aan doet (het lijkt in de lengte zijn uitgerekt) en achter op de cd is ingezoomd op de toren waardoor de foto wel heel erg korrelig wordt. Hier had eenvoudig wat meer van gemaakt kunnen worden. De tekst over het orgel is precies overgenomen van de site van de orgelbouwer, maar ze zijn de foto blijkbaar vergeten mee te kopiëren…

Kortom, voor Handel-fans en/of -liefhebbers van nieuwe orgelmuziek (in dit geval voor een klein orgel) is deze cd zeker een interessante. Wellicht had met relatief eenvoudige middelen deze cd een status als cd van de maand kunnen krijgen, door middel van bijvoorbeeld het gebruiken van een mooi historisch ‘Handel-instrument’ van Bridge en Parker, een toegespitster programma en een volledig boekje qua informatie en vormgeving. [IJSBRAND TER HAAR]

 


Handel-Inspired

Music by G F Handel including The Arrival of the Queen of Sheba, Fireworks Music, Water Music plus works from the 19th, 20th and 21st centuries inspired by his genius played by Paul Ayres on Goetze & Gwynn’s ‘Handel House’ organ at St George’s Church Hanover Square, London

Sinfonia from Solomon (Handel); Footnote (Hawkins); Voluntary in C (Handel); Scherzo on ‘Gopsal’ (Smith); Air and Bourrée, from Water Music (Handel); Water Bubbling (Ikeda); Ouverture to ‘Esther’ (Handel); Siciliano and Minuet, from Fireworks Music (Handel); Ouverture and Gigue, from Handel-Inspired Suite (Ellis); Fugue in A minor (Handel); Le Tombeau d’Handel (Janczak); Two Pieces for Mechanical Clock (Handel); Introduction and Allegro, from Sonata in the style of Handel (Wolstenholme); Little Prelude (Martens); In Handel’s Name (Parwez); Paraphrase (Guilmant); Lednah Loblied (Neal); Variations on a theme in Handel’s Otto (Wesley); The Departure of the Queen of Sheba (Ayres).

Label: Priory Records
Bestelnummer:
PRCD 894
Speelduur: 72’25
Boekje: 8 pagina’s, Engels
Prijs: € 18,50

Muzikale interpretatie: * * * * *
Programmakeuze: * * *
Keuze van het instrument: * * *
Kwaliteit van de opname: * * * *
Informatie in het booklet: * * *
Grafische vormgeving (cd en boekje): *

 

© 2008 www.orgelnieuws.nl