Het best bewaarde orgelgeheim van Zwolle [RECENSIE]

Text Example

advertentie



Harm Jansen op het Scheuer-orgel van de Broerenkerk te Zwolle

Sonata II (Mendelssohn); Sechs Tedeschi KV 509 (Mozart); Sonata VI Wq 70:4 (C.Ph.E. Bach); Jesu meine Freude (Rinck)

Label: Excellent Recordings

Nummer: ER 2147

Speelduur: 52’30”

Boekje: 6 bladzijden (N)

Prijs: € 17,95

Muzikale interpretatie: * * * *

Programmakeuze: * * * *

Keuze van het instrument: * * * * *

Kwaliteit van de opname: * * *

Informatie in het boekje:* * * *

Grafische vormgeving: * * * *

Klik hier om dit artikel te bestellen

‘Het best bewaarde orgelgeheim van Zwolle’, zo wordt het Scheuer-orgel van de Broerenkerk ook wel genoemd. Het is dan ook de bedoeling dat u dit weer vergeet nadat u de recensie gelezen heeft, anders moet er weer een andere bijnaam worden verzonnen. De Broerenkerk heeft vanaf 1982 geen kerkelijke functie meer en wordt sindsdien gebruikt voor allerlei culturele doeleinden. Harm Jansen, docent orgel van het naastgelegen conservatorium, houdt op verzoek van de gemeente Zwolle het orgel in de gaten en organiseert elk jaar een serie lunchconcerten. Voor het eerst is het orgel vanaf cd te beluisteren.

Nadat Johann Christoff Scheuer het orgel bouwde in 1824, is het bijna geheel in originele staat gebleven. Vooral het rugwerk is het best bewaarde dat Scheuer gemaakt heeft. Een cd opgenomen op dit orgel is dan ook een welkome aanvulling op de cd-markt.

Het orgel ‘gonst’ wanneer tongwerken en tertsregisters samen klinken, de fluiten zijn prachtig subtiel en de fagot is van een zeldzame schoonheid. Ik hou mezelf niet voor de gek en durf zelfs te beweren dat er in Zwolle niet snel een orgel te vinden is dat zó puur en ontroerend klinkt.

Jansen speelt met mooie lijnen en neemt ruim de tijd om zijn verhaal duidelijk te maken. Soms gaat het laatste ten koste van de spanningsboog. Zo neemt Jansen in de Sechs Tedeschi veel tijd wanneer na de modulatie de volgende dans begint terwijl dit ritmisch juist door moet gaan. Ook in de 5 variatie van Jesu meine Freude van Rinck; in het koraal met intermezzi moet naar mijn mening doorgespeeld worden, ook al gaat dat ten koste van de klavierwisselingen.

Het is niet eenvoudig om goed en boeiend te registreren op een orgel met aangehangen pedaal maar mede met behulp van de Bourdon 16’ van het hoofdwerk (die in twee standen kan staan en daardoor alleen in de bas spreekt) valt het niet op dat dit orgel geen zelfstandige pedaalstemmen heeft en die ook absoluut niet nodig heeft. Compliment.

Met 52.30 minuten is deze cd aan de korte kant. Dit orgel kan makkelijk een volle cd aan, dus waarom niet aangevuld met bijvoorbeeld een leuk Praeludium en Fuga van Krebs of iets dergelijks? De keuze om de Sechs Tedeschi van Mozart op te nemen, is origineel. Waar zou Jansen dat stuk vandaan gehaald hebben…

Aan de opname valt op dat er veel ‘ruimteruis’ is. Is het de windmachine of ligt het aan de microfoons? Het is in ieder geval storend dat net voor elke nieuwe track de microfoons hoorbaar open gedraaid worden.

Het boekje, dat opgemaakt is door hrv-reclame is mooi vormgegeven. Minder mooi is het slordige gebruik van spaties. De foto’s en de duidelijke tekst maken een hoop goed, al had een vertaling in het Engels geen kwaad gekund.

Tenslotte. Als u na het kopen van deze cd nog wat geld overhoudt, bezoek dan eens een lunchconcert. Als u dan nog een beetje in de knip heeft zitten, bezoek daarna dan naastgelegen restaurant ‘De Librije’ met z’n drie Michelinsterren. Dat laatste is mij overigens nog niet gelukt… [IJSBRAND TER HAAR]

Klik hier om dit artikel te bestellen

© 2008 www.orgelnieuws.nl