In memoriam: Stephen Bicknell

Text Example

advertentie



Op 18 augustus j.l. overleed de Engelse orgelhistoricus, -bouwer en -adviseur Stephen Bicknell. Hij werd 49 jaar oud.

Zijn carriere als orgelbouwer begon in 1979 bij de Londense orgelmaker N.P. Mander en werd voortgezet bij J.W. Walker. Daarna keerde hij terug bij Mander Organs voor wie hij in 1993 het ontwerp maakte van het veel geprezen orgel voor de St. Ignatius Loyola in New York City. Dit was, en is nog steeds, het grootste mechanische orgel ooit gebouwd in Groot Britannië, en is misschien wel het belangrijkste orgel gebouwd op de Britse Eilanden sinds de Tweede Wereldoorlog. Ook bijzonder te noemen zijn de orgelkassen die Bicknell ontwierp voor Chelmsford Cathedral en het Mander-orgel in New York. Ze weerspiegelen zijn levenslange passie voor architectuur.

In 1994 is hij gestopt met orgelbouw om een carriere als freelance adviseur, ontwerper en vooral als auteur te volgen. Zijn boek ‘The History of the English Organ’ (Cambridge 1996) wordt beschouwd als de standaardtekst over dit onderwerp. Bicknell won met zijn boek de Nicholas Bessaraboff Prijs in de Verenigde Staten voor het beste boek over muziekinstrumenten in 1996-97.

Bicknell’s unieke schrijfwijze – een fantastisch begaafd en soms heel humoristisch gebruik van de Engelse taal, gecombineerd met de meest briljante inzichten – blijft ook uitgebreid bewaard in de vele artikelen die hij schreef vooral voor het tijdschrift Choir and Organ. Ze zijn nog te lezen op Bicknells eigen website http://www.users.dircon.co.uk/~oneskull/

Hierin schreef Bicknell over diverse onderwerpen, waaronder een uitdagende en soms controversiële serie ‘Raising The Tone’ over de hedendaagse Britse orgelbouwkunst. Nederlandse lezers zullen ook genieten van zijn beschouwende besprekingen van de orgels in Alkmaar, Edam en Haarlem.

Bicknell, wiens puristische maar toch ruimdenkende en vooral extreem intelligente opvattingen over de orgelkunst soms wrijving veroorzaakten in de Anglicaanse muziekwereld, trok zich de laatste jaren wegens desillusie langzamerhand terug uit de orgelwereld.

Deze belangrijkste Engelstalige schrijver over orgelgeschiedenis en orgelontwerp bracht zijn bewondering en fascinatie voor het instrument eens als volgt onder woorden: “The organ is a continual reminder to us that learning and ‘wrought objects’ are God-given mysteries and part of the human struggle for Heaven on Earth.” [CHRIS BRAGG]

© 2007 www.orgelnieuws.nl