Keijzer: Symphonies pour grand orgue

Prestare bracht recent een cd uit met de vierde en de vijfde symphonie van Arie J. Keijzer gespeeld door Jolanda Zwoferink op het orgel van Madeleine in Parijs. De orgelnieuws-recensent kon er kort over zijn: “dit is gewoon een product dat ‘klopt’!”. Met vijf sterren op alle onderdelen is deze uitgave dan ook cd-van-de-maand-waardig.

ARIE J. KEIJZER – SYMPHONIES POUR GRAND ORGUE IV & V

Jolanda Zwoferink aux grandes orgues Cavaillé-Coll de l’Église de La Madeleine Paris

Label: Prestare

Bestelnummer: ZWF3331556

Speelduur: 79’36”

Boekje: 32 pagina’s (F/D/E/N)

Prijs: € 22,50

Muzikale interpretatie * * * * *

Programmakeuze * * * * *

Keuze van het instrument * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * * *

Informatie in het boekje * * * * *

Grafische vormgeving * * * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

Jolanda Zwoferink maakt zich al enkele jaren sterk voor het werk van haar vroegere leermeester Arie J. Keijzer. Dat heeft onlangs geresulteerd in deel twee van de integrale vastlegging van Keijzers orgelsymfonieën. Werd het vorige deel nog op Nederlandse bodem opgenomen, voor het vervolg toog Zwoferink naar orgelstad Parijs, waar de imposante Église de la Madeleine het decor vormde voor de opname van de symfonieën 4 (uit 1993) en 5 (uit 2006, opdragen aan de organiste).

De muziek van Keijzer laat zich niet gemakkelijk vangen in een eenduidige typering. Enerzijds richt Keijzer zich hier duidelijk op de Franse laatromantische en vroegmoderne muziek (getuige ook de titels van de twee symfonieën), anderzijds laten de vele hymnische thema’s toch ook wel horen waar de componist zijn wortels heeft liggen. Wat met name voor Keijzer pleit, is zijn beheersing van het symfonische genre. Beide werken op deze cd zijn volwaardige en gedegen symfonieën. Keijzer heeft duidelijk een voorliefde voor A-B-A-structuren, de al genoemde koraalachtige thema’s en de kiemceltechniek, waarbij een thematisch verband wordt gelegd tussen de verschillende delen van één compositie. Dit alles levert, ondanks dat het klankbeeld op zichzelf niet direct vernieuwend te noemen is, boeiende en regelmatig verrassende muziek op. Genoemde elementen zorgen ook voor een zekere mate van herkenbaarheid, zeker bij herhaalde beluistering. Verder zijn de heldere toelichtingen van Henco de Berg een uitstekend hulpmiddel bij het luisteren. Het belangrijkste overtuigingswapen is echter het spel van Jolanda Zwoferink, die hoorbaar gelooft in deze technisch behoorlijk veeleisende muziek. Het geweldige orgel van de Madeleine past deze werken daarbij als een handschoen en komt dankzij de fraaie opname bijna levensecht tot klinken via de luidsprekers.

Het bijbehorende boekje is voor mij een voorbeeld van hoe het zou moeten. Zwoferink en haar crew hebben begrepen dat het op de markt brengen van een cd – waarmee het feitelijk een commercieel product wordt – meer inhoudt dan alleen het neerzetten van een overtuigende muzikale prestatie. De kwaliteit van de grafische vormgeving en de begeleidende informatie kan immers, zeker als er concurrerende opnamen zijn, voor een potentiële koper net de doorslag geven. Daarnaast is het ook gewoon een visitekaartje van de onderneming. Eigenlijk kan ik kort zijn: dit is gewoon een product dat ‘klopt’! [JOOST VAN BEEK]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2008 www.orgelnieuws.nl