Kerk & Muziek 02 – 2010

Het maart/aprilnummer van Kerk en Muziek (uitgave van de VOGG) is verschenen. Een greep uit de inhoud van deze editie:

• Als geen ander wist Johann Sebastian Bach (1685-1750) in zijn muziek woorden met muzikale middelen te ondersteunen. Een voorbeeld van deze synthese tussen woord en muziek is de zogenaamde aardbevingsscène uit Bachs

Johannes-Passion. Hester van der Male schreef er een uitgebreid artikel over.

• Het duikt in 1624 op, verovert een plaatsje in de harten van mensen, komt in de officiële psalmboeken terecht en wordt nog altijd afgedrukt: het Eigen Geschrift Davids. Drs. Jaco van der Knijff belicht de achtergronden. Met deze aflevering eindigt tevens de serie over de Eenige Gezangen.

• Zoveel als over hem geschreven is, zo weinig weten we van Johann Sebastian Bach zelf. Op basis van de schaarse bronnen waarin Bach zelf aan het woord is, heeft Geerten Jan van Dijk een fictief gesprek met de componist.

• Na 35 jaar gezwegen te hebben, is onlangs in de monumentale kerk te Asperen – een godshuis dat halverwege de 15de eeuw werd gebouwd in de stijl van de Kempense gotiek – het door Verschueren Orgelbouw gerestaureerde orgel in gebruik genomen dat Johann Frederik Witte in 1894 oorspronkelijk bouwde voor de Noorderkerk in Rotterdam. Witte-kenner dr. Teus den Toom gaat dieper in op de bewogen geschiedenis van dit instrument.

• Hoewel bescheiden van omvang, is de hoofdstad van Zeeland een orgelstad bij uitstek. Reden voor de afdeling zuidwest van de VOGG om op zaterdag 29 mei in Middelburg een orgelwandeltocht te organiseren.

• In de rubriek Reprise kan de lezer kennismaken met de historie van de VOGG, geput uit oude verslagen en oude nummers van Kerk en Muziek. Dit keer de jaren ’60.

En verder o.a.:

• Fermate

• Echo

• Verenigingsnieuws

© 2010 www.orgelnieuws.nl