Les Vêspres de la Ste. Vierge [RECENSIE]

Marcel Dupré 1886 – 1971 Maria Vespers

Les Vêspres de la Ste. Vierge, op. 18

Schola Cantorum van het Ward Instituut o.l.v. Louis Krekelberg

Jean Pierre Steyvers, Willibrordorgel Kathedrale Basiliek St. Bavo, Haarlem

Uitgave: Schola Cantorum van het Ward Instituut

(geen bestelnummer)

Speelduur: 58 minuten

Boekje: 56 pagina’s (N/D/E)

Prijs € 17,50 inclusief verzendkosten

Bestelinfo: www.jpsteijvers.nl

Muzikale interpretatie * * * * *

Programmakeuze * * * * *

Keuze van het instrument * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * *

Informatie in het boeklet * * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * *

Elke muziekliefhebber zal wel eens denken aan de prachtige mogelijkheden die een eigen cd-label zou bieden! Op mijn lijstje staat bijvoorbeeld: opnamen van 19e en 20e eeuwse Franse muziek uit de Kathedrale Basiliek St. Bavo te Haarlem. En zie daar … Dupré uit de Kathedrale Bavo.

In 1919 speelde Dupré volgens het gebruik van de alternatim-praktijk (grofweg: afwisseling van koor en orgel) bij de viering van de Mariavespers in de Parijse Notre-Dame. De toen aanwezige algemeen directeur van Rolls-Royce wilde meteen de partituur bestellen, maar hem werd verteld dat monsieur Dupré had geïmproviseerd! De Engelse gast drong daarop aan op uitgave van deze indrukwekkende kunstwerken en in de jaren na de uitgave werden deze werken ten doop gehouden in Parijs, Rouen en in de Royal Albert Hall te Londen.

Meer prachtige werken van Dupré zijn als improvisatie ontstaan, zoals bijvoorbeeld de Symphonie-Passion (1923) maar ook de Deuxième Symphonie (1929) en de Chemin de la Croix (1931/32).

In de lezenswaardige toelichting wordt de luisteraar voorgehouden dat wij met een geheel te maken hebben: zang, tekst en orgelklank vormen een wezenlijke eenheid. Een cd als deze doe je recht door er een luisterervaring van te maken. Dat geeft ook de meeste bevrediging. Zappen verboden!

De Schola Cantorum van het Ward Instituut stamt uit een KRO-traditie

en heeft grote faam verworven op het gebied van studie naar en interpretatie van het Gregoriaans.

Jean-Pierre Steijvers is een jong Limburgs talent. Steijvers won reeds verschillende prijzen en is een graag geziene gast in Rusland. Zijn voordracht sluit prachtig aan bij de Schola Cantorum. Geen loze virtuositeit, maar ook geen moeizaam geploeter door de partituur. Steijvers staat boven de materie. Dat behoeft geen opgelegde demonstratie. Wie de maître zelf op oude grammofoonplaten hoort (bijvoorbeeld Rouen 1966) hoort een dergelijk klankbeeld: ontspannen, monumentaal, technisch volmaakt en tegelijkertijd (lees: dus!) beheerst.

De opname is goed. De teksten van het klaphoesje (bijna zo’n oude grammofoonplaat!) zijn zeer verzorgd.

De lay-out echter had professioneler gekund. Een dergelijke monumentale productie doe je recht door ook het grafische werk op niveau te brengen. Een wat grauw boekje met de belettering door de illustratie heen doet enigszins afbreuk aan het niveau van de gehele productie. [ARJEN VAN KRALINGEN]

© 2009 www.orgelnieuws.nl