Liszt – Organ Works – Marcel Punt

liszt organ works marcel punt

De ‘grote drie’ voor orgel van Franz Liszt werden door de in Finland woonachtige organist Marcel Punt opgenomen op het Furtwängler & Hammer-orgel in de Kaiserdom in Königslutter am Elm, iets ten oosten van Braunschweig in Duitsland, of even onder Wolfsburg – het is maar hoe je het bekijkt.  

Text Example

advertentie



 

Marcel Punt zegt u? Ja, dat is de uit Nederland afkomstige organist die bij sommigen misschien bekend is onder de naam Enrico Stewen, de man achter ‘The Straube Code’, de theorie die veronderstelt dat Regers orgelwerk toch een tikkie langzamer gespeeld moet worden dan werd verondersteld.

 

Hoe het ook zij, Punt heeft zijn Nederlandse naam weer aangenomen, woont nog steeds in Finland en heeft zich gestort op de Duitse romantiek van Franz Liszt. Hij koos voor zijn drie grootste orgelwerken: de ‘B-A-C-H’, ‘Weinen, Klagen’ en de ‘Ad nos’. De Straube-code heeft hij er niet op toegepast. Met een kleine 33 minuten voor de Fantasie en Fuga over ‘Ad nos, ad salutarum undam’ is hij zeker niet de traagste (vgl. Michael Schönheit in Merseburg op MDG met 36’32), maar allerminst de snelste (zoals Demessieux in de Victoria Hall in Genève op Festivo met 25’56).

 

Het orgel in Königslutter is met 44 stemmen en drie klavieren geen gigant, maar heeft toch alle typisch Duits-romantische karakteristieken die de muziek tot haar recht doen komen. De klankregistratie is van Erik Sikkema, die daarvoor zijn ULSI-technologie heeft toegepast.

 

 

 

Liszt – Organ Works – Marcel Punt

Furtwängler & Hammer Organ (1892) – Kaiserdom – Königslutter

 

Phantasie über den Choral ‘Ad nos, ad salutarem undam’, Praeludium und Fuge über B-A-C-H, Variationen über ‘Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen’

 

Label: Fuga
Nummer: FUGA-9403
Speelduur: 66’43
Booklet: 4 pagina’s (EN)
Prijs: € 20,00
Bestellen: www.fuga.fi of www.marcelpuntmusic.com