Music for Piano and Organ [RECENSIE]

Music for Piano and Organ

Annika Kontttorri- Gustafsson (piano) en Jan Lehtola (orgel)

Label: Alba

Nummer: ABCD 255

Speelduur: 61’11”

Booklet: 16 pagina’s; Fins/ Engels

Prijs: € 22,75

Choral’s Dream (Escaich); Quincunx duplex (Heininen/Linjama); Täällä (Heininen); Variations on Two Themes (Dupré).

Muzikale interpretatie * * * *

Programmakeuze * * *

Keuze van het instrument * * * * *

Kwaliteit van de opname * * * * *

Informatie in het booklet * * * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * *

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]
Deze plaat is met groot enthousiasme en overtuiging gemaakt. Dat is ook wel nodig, want de combinatie piano – orgel blijft iets weerbarstigs houden. Vermoedelijk zijn trouwens eerder orgelliefhebbers, die aan verandering van spijs toe zijn, te porren voor deze klanksensatie dan pianoliefhebbers.

Een klanksensatie is het toch wel. Annika Kontttorri-Gustafsson (piano) en Jan Lehtola (orgel) hebben zich dan ook niet gemakkelijk neergelegd bij het eerste klinkende resultaat. Op de aanpak, de uitvoering, het samenspel en de opname is gestudeerd. Geen oppervlakkige kennismaking tussen beide instrumenten, waarin beleefdheidsfrasen worden uitgewisseld, maar een aandachtige ontmoeting. Soms speelt het orgel voor begeleidend orkest, soms voeren piano en orgel een geanimeerd gesprek.

Escaich, de virtuoos uit de Saint-Étienne-du-Mont te Parijs, laat koraal-flarden als in een droom passeren in zijn Choral’s dream. Het Finse werk Quincunx duplex is een dialoog, en dat in meerdere opzichten. Niet alleen piano en orgel zijn in gesprek, maar ook de Finse componisten Heininen en Linjama. Het idee voor Quincunx duplex werd geboren na een beklimming van de toren van La Sagrada Familia (Gaudi) te Barcelona. Hoe vaak inspireren kunstwerken niet tot nieuwe kunstwerken? La Sagrada Familia werd en wordt gebouwd in fasen, en zo dus eigenlijk ook ‘dialogiserend’, zoals ooit tapijtenknopers in het oude Perzië reageerden op elkaars patronen. Zo is ook Quincunx duplex gecomponeerd – hoewel de plannen in eerste aanleg complexer waren dan wat in de uiteindelijke uitwerking gerealiseerd werd. Heininen schreef, Linjama verzorgde de contrapunt, en andersom.

Het H.O. Paschen-orgel uit 1993 is niet te groot – de piano verdrinkt niet in de orgelklank – maar wel karakteristiek. Zo langzamerhand is in onze tijd een orgelklank ontstaan, die losgezongen is van neobarok en retrobarok; een flexibele en eclectische stijl die artistiek toch meer perspectief biedt dan de enghartige kopieerdrift van weleer. Een fraai instrument!

Dupré’s Variations on Two Themes ten slotte maakt indruk, mede door de felle en toch beheerste aanpak van Annikka en Jan. Meer in deze stijl had gemogen èn gekund: met een ruim uur is deze plaat nou niet echt goed gevuld.

Op de cover zien we orgelpijpen, pianosnaren en een Spaans strand (?). Ik had een Fins landschap ook wel gewaardeerd. En ook had een totaalfoto van het orgel in het boekje niet misstaan. De tekst biedt wel veel boeiende informatie. De opname is met zorg gemaakt. Het zal beslist hoofdbrekens hebben gekost.

In dit genre een product op artistiek hoog niveau. [ARJEN VAN KRALINGEN]

[button link=”http://www.orgelshop.nl/orgelnieuws” target=”_new” style=”large” title=”BESTELSERVICE”][/button]

© 2009 www.orgelnieuws.nl