Onbekommerde koraalmuziek [RECENSIE]

Jan Peter Teeuw – Improvisaties

Text Example

advertentie



Van Leeuwen-orgel, Boezemkerk, Ridderkerk-Bolnes

Ere zij aan God de Vader – Halleluja, lof zij het Lam / Here Jezus om u woord / In Christus is nog west noch oost / Zegen ons Algoede / Psalm 16 / Psalm 23 / Voorwaarts Christenstrijders / Psalm 62 / Bron van Licht en Leven / God in de hoog alleen zij d’eer / Welk een Vriend is onze Jezus / Wees mijn verlangen / Psalm 130

Label: Animato

Bestelnummer: 10703

Speelduur: 73’00”

Booklet: 4 pagina’s (Nederlands)

Prijs: € 15,90

Muzikale interpretatie * * *

Programmakeuze * * *

Keuze van het instrument * * * * *

Kwaliteit van de opname * * *

Informatie in het boeklet * * *

Grafische vormgeving (cd en boekje) * * *

Klik hier om dit artikel te bestellen

Het blijft een eigenaardig fenomeen: Waarom krijgen cd-producties vaak de titel improvisaties mee terwijl het geen improvisaties zijn? Is dat omdat dat beter klinkt of heeft deze titel commercieel gezien een betere uitstraling?

Deze vragen komen op bij de voorliggende cd-productie van de jonge amateur-organist Jan Peter Teeuw (1987) en een antwoord hierop heb ik niet zo gauw paraat. Teeuw speelt hier een schijfje vol met bewerkingen van psalmen en gezangen op het Van Leeuwen-orgel in de Boezemkerk van Ridderkerk-Bolnes. Meer dan de helft van alle titels is echter in een eerder stadium als bladmuziek uitgegeven bij uitgeverij Cantique in Rijssen. Duidelijk dus géén improvisaties, misschien hooguit een enkel nummer, althans, het booklet laat ons dat geloven. Improviseren an sich is echter wel wat anders dan uit het boek spelen of “voorbedacht” iets spelen. Organist Henco de Berg, zelf een uitnemend improvisator, typeert het als volgt: Improviseren is componeren aan de speeltafel op het moment van uitvoering. Teeuw vermeldt zelfs in het booklet dat het opnemen van een improvisatie-cd een riskante onderneming is omdat het vraagt om durf en creativiteit. Inderdaad, raak gezegd, en daarom begrijp ik ook niet waarom er toch voor improvisaties is gekozen. De titel Koraalbewerkingen was hier beter op z’n plaats geweest. Verder wordt er ook vermeld dat hij geprobeerd heeft de cd zo divers mogelijk te maken wat vormen en stijlen betreft. Wat die vormen betreft: Deze zijn redelijk gevarieerd aanwezig, maar van diverse stijlen is hier geen sprake. De hele cd wordt namelijk gespeeld in één en hetzelfde idioom. Zo zie je dus maar dat er nogal wat valkuilen bestaan…

Teeuw, momenteel studerend bij Arjen Leistra, speelt aanstekelijk en trefzeker. Hij scoort met de keuze van het orgel. Een mij onbekend instrument wat het echter waard is om gehoord te worden. Een goeie zet van Teeuw; niet in het minst omdat kerk en orgel waarschijnlijk binnen afzienbare tijd tot het verleden behoren. Het orgel bezit achttien sprekende stemmen verdeeld over Hoofdwerk, Rugwerk en Pedaal. Typisch een instrument uit de neo-barokke periode waarvan Teeuw meldt dat het in de loop der jaren door diverse onderhouds- en stembeurten milder in klank is geworden. Een aangenaam orgel om naar te luisteren. De stijl waarin hij speelt is erg verwant aan die van John Propitius. Muzikaal is er weinig tot geen nieuws onder de zon. Het is hier en daar ook niet vrij van citaten: Het inleidingsthema uit Psalm 16 is afkomstig van de gelijknamige Psalm uit het koraalboek van Dick Sanderman en het thema van de Trumpet Voluntary ”God in de hoog alleen zij d’eer” is afkomstig uit John Cook’s Fanfare. Het zij hem vergeven. Jammer is wel dat hier zijn eerder genoemde durf en creativiteit helaas weinig om handen hebben. Opname en vormgeving van het product zijn verder netjes voor elkaar.

Onbekommerde koraalmuziek, niet meer en niet minder, die zeker voor de beoogde doelgroep zijn weg zal weten te vinden. [JAN-WILLEM VAN BRAAK]

Klik hier om dit artikel te bestellen

© 2007 www.orgelnieuws.nl