Orgelkunst Wintereditie 2009-2010

Text Example

advertentie



Als hommage voor de tachtigste verjaardag van medestichter, voormalig voorzitter en hoofdredacteur Kamiel D’Hooghe heeft Orgelkunst het decembernummer samengesteld met artikelen over onderwerpen die op een of andere wijze met hem zijn verbonden en een CD waarop oud-leerlingen te beluisteren zijn.

Kamiel D’Hooghe neemt ons in een uitgebreid interview op sleeptouw en vertelt ons een boeiend verhaal waar aanvankelijk niets wees in een richting van een carrière als musicus.

In een volgende bijdrage beschrijft Peter Thomas, oud-leerling van Kamiel D’Hooghe, het recent gebouwde groot-orgel van de abdij van Grimbergen dat eveneens prijkt op de frontpagina.

Auteur Jos D’hollander heeft voor het eerst een belangrijke bijdrage gepubliceerd over Oscar Van Durme, afkomstig uit Temse en ongetwijfeld één van de belangrijkste orgelcomponisten uit het Waasland op het eind van de 19de en begin 20e eeuw. Annelies Focquaert, projectmedewerker bij het Studientrum Vlaamse Muziek, heeft een indrukwekkende werkenlijst van Oscar Van Durme toegevoegd.

In de woelige jaren zestig waarin het Koninklijk Conservatorium te Brussel onder D’Hooghes leiding werd opgericht, heeft hij steeds een bijzondere aandacht gehad voor de waardevolle muziekbibliotheek. Johan Eeckeloo, bibliothecaris van deze alom gewaardeerde bibliotheek, neemt ons mee op een tocht doorheen een vrijwel uniek orgelmanuscript van Arresti uit de 17de eeuw dat achttien sonates bevat en waarvan een uniek exemplaar zich in deze Brusselse conservatoriumbibliotheek bevindt.

Tussendoor herinnert redactielid Stijn Hanssens ons aan de Franse organist Gaston Litaize die dit jaar precies honderd jaar geleden werd geboren.

Eén der bekendste oud-leerlingen van Kamiel D’Hooghe is ongetwijfeld Daan Manneke. Hij is één van de belangrijkste orgelcomponisten van dit ogenblik in de Lage Landen. Kees Weggelaar uit Amsterdam schreef een omvangrijk portret. Het orgelwerk dat hij ter gelegenheid van de jarige D’hooghe schreef, is in facsimilé in het decembernummer geplaatst.

Sedert 2005 publiceert Orgelkunst jaarlijks een CD. Dit jaar draagt de CD de titel ‘hommage aan Kamiel D’Hooghe’ waarop oud-leerlingen hem een muzikale hulde brengen.

Kristiaan Van Ingelgem opent de CD met een grootse improvisatie in symfonische stijl bestaande uit 7 delen, vertolkt op het Klaisorgel uit 1930 in de Christus-Koningkerk te Antwerpen. Kristiaan schrijft in de programmatoelichtingen hierover het volgende: “Ik mocht niet vergeten de sterke vrouw achter de schermen vandaan te halen en hierbij Agnes, Kamiels drijfkracht, niet in de bloemetjes maar in de noten te zetten in deel 2 tot 6. De stevige hoekdelen, zoals het elke huisvader past, staan op de naam van Kamiel”. Verder speelt Kristiaan een eigen compositie op het “te Lucis ante terminum’, zijn opus 36 nr. 3.

Peter Thomas vervolgt met orgelwerken van Johan Kaspar Kerll die hij vertolkt op het gerestaureerde Pieter Van Peteghemorgel uit 1751 in de Sint-Laurentiuskerk te Verrebroek. Kerll was omstreeks 1656 hoforganist te Brussel.

Tenslotte speelt Jan Van Landeghem twee orgelcreaties: Daan Manneke schreef een klein eerbetoon aan zijn oudleraar, eveneens geïnspireerd op de hymne ’te Lucis ante terminum’, in een dichterlijke vertaling van Guido Gezelle met de tekst ‘Aleer het Licht ten avond raakt’. Jan Van Landeghem besluit de CD met een grootse fantasia op de naam Kamiel D’Hooghe.

Het is een geïnspireerd orgelwerk geworden dat zeker tot één van de belangrijkste van dit decennium uit de Vlaamse orgelliteratuur kan gerekend worden. Deze laatste werken zijn op het indrukwekkende Draps/Flentrop-orgel in de Sint-Nicolaaskerk te Sint-Niklaas opgenomen.

© 2009 www.orgelnieuws.nl