Piet van der Steen – jubileum-cd [RECENSIE]

Piet van der Steen bespeelt de orgels van de Oud-Katholieke Kathedraal Ste. Gertrudis te Utrecht. Jubileum dubbel-cd. 40 jaar organist.

CD 1. Bach, en zo voort…

Van der Steen opent met Bachs Passacaglia c-moll BWV 582. Helaas weet de jubilaris mij niet te overtuigen. Het geheel komt wat vlak over, mede doordat het geheel wel heel strak in de maat staat en het tempo soms wat aan de lage kant is. Als tweede horen we op het koororgel zeven Weihnachtsfughetten”, eveneens van Johann Sebastian Bach. Stuk voor stuk mooie stukjes muziek waarin het koororgel hier mooi tot zijn recht komt in afwisselende registercombinaties. Van Carl Philipp Emanuel Bach speelt Van der Steen de Sonata in A dur “mit veränderten Reprisen” uit 1760. Het geheel wordt helder en strak neergezet. Het hoofdorgel komt hierin duidelijk beter tot zijn recht dan bij de Passacaglia. Dan volgt de Fuge V F-dur über den Namen B-A-C-H van Robert Schumann. Een fraai en temperamentvol stukje muziek!

De eerste cd wordt besloten met Reger, van wie eerst het koraal O Lamm Gottes, unschuldig, opus 67/32 uit 1902/03 wordt gespeeld. Dit prachtige lied zet Van der Steen ingetogen en zeer beheerst neer. Prachtig! Tot slot speelt hij de Fantasie und Fuge über den Namen B-A-C-H opus 46 uit 1900. De componist vraagt in deze werken duidelijk om een groter orgel met een brede klank. Daarom is de keuze voor het Blank-orgel voor mij een verbazingwekkende keuze. Reger komt, in tegenstelling tot het voorgaande koraal uit opus 67, totaal niet tot zijn recht. Het orgel is in deze B-A-C-H duidelijk niet in zijn element en klinkt uitermate schreeuwerig. Jammer!

CD 2. 19e en 20e eeuw

Van der Steen neemt ons op deze tweede cd mee langs werk van Anthon van der Horst, Ton de Leeuw, Maurice Duruflé via Olivier Messiaen naar Charles-Marie Widor. We krijgen hier een aantal cd-premières voorgeschoteld, waaronder Van der Horsts Herzliebster Jesu, ricercar a 3 in modo conjuncto en Duruflé’s Méditation en ut mineur. Een genoegen om naar te luisteren. Van Ton de Leeuw horen we Introduzione e passacaglia uit 1949 en Ricercare uit 1952. Van Messiaen Prélude uit 1930 en Offrande au Saint Sacrement uit 1928. Voor de liefhebber van de modernere orgelmuziek is deze cd zeker een aanwinst. Je krijgt de indruk dat Van der Steen zich hierbij ook beter thuis voelt, gezien de overtuiging waarmee hij de werken van Van der Horst en De Leeuw neerzet.

Waarom Van der Steen met de 5e Symphonie van Widor besluit, is me een raadsel. Widors prachtige creatie is met dit neobarok-orgel werkelijk niet gediend en komt niet tot zijn recht. Het orgel klinkt ook nu weer als een instrument waar teveel van gevergd wordt.

Piet van der Steen is een vakman, dat is zeker. Het is best te begrijpen dat hij zijn eigen orgel heeft gekozen voor deze uitgave. Ook naar de Gertrudisparochie is dit een mooi gebaar. Maar met zijn programmakeuze in combinatie met deze instrumenten ben ik echter minder gelukkig. Voor het grote romantische werk is het orgel duidelijk van te bescheiden omvang. Van mij had het geheel echt meer ‘Schwung’ mogen hebben. Door deze eenzijdigheid moet je op deze ruim 130 minuten durende cd-box toch voor jezelf de krenten uit de pap zoeken.

De opname is goed en tamelijk direct. Vooral bij de opnames van het koororgel hoor je duidelijk allerlei bijgeluiden, maar echt storend zijn ze niet. Het booklet biedt een keur aan informatie, over de componisten, hun tijd, de ontwikkeling daarin en is werkelijk een voorbeeld voor vele andere uitgaven. [KEES HOEKMAN]

Label: Prestare – ZWF3331540
Prijs: € 22,50 (2CD)

Muzikale interpretatie * * *
Programmakeuze * *
Keuze van het instrument * *
Kwaliteit van de opname * * * *
Informatie in het booklet * * * *
Grafische vormgeving (cd en boekje) * * *

© 2007 www.orgelnieuws.nl