RECENSIE Bach in de abdijkerken van Neresheim en Himmerod

Organisten krijgen geen genoeg van Bach. Alleen al op dit moment zijn er – binnen de horizon van ORGELNIEUWS – minstens vier projecten aan de gang om alle Bachwerken op te nemen. En daarnaast verschijnen er genoeg losse producties. 

Text Example

advertentie



Zo bracht Brilliant Classics vorig jaar twee albums van Italiaanse organisten op de markt, elk op hun eigen manier geïnspireerd door de altijd jonge Thomascantor. 

Bach in Neresheim

Bewerkingen voor orgel van originele Bachwerken, dat is het idee achter de dubbel-cd van Stefano Molardi. Molardi zelf herschreef een paar aria’s uit de cantates, maar natuurlijk staat ook de Sinfonia uit BWV 29 op het programma (die kom je echt werkelijk overal tegen). Daarnaast zitten er ook ‘originele’ Bachwerken tussen, want de triosonates en de Schübler-Choräle zijn immers door Bach zelf gebaseerd op eerder werk. 

Molardi is duidelijk geïnformeerd door de 18e-eeuwse uitvoeringspraktijk, maar het resultaat is vaak wat schools en soms gewoon saai. Wel speelt hij op een boeiend 18e eeuws orgel. Bovendien staan er op het programma wat onbekendere werken die een interessant kijkje bieden op de musiceerpraktijk van Bach en zijn leerlingen. 

Bach in Himmerod

De cd van Adriano Falcioni zou je goed kunnen typeren met ‘Bach’s Greatest Hits’. Ook hij opent zijn cd met BWV 29 (‘Wir danken Dir, Gott’) en heeft heel wat bewerkingen op het programma staan. Dit keer ook een van de transcripties die Bach maakte van Vivaldi’s muziek. (Terzijde: het blijft verbazingwekkend dat deze muziek zo vaak onder de naam van de bewerker wordt geprogrammeerd). 

Naast de Passacaglia en Preludium en Fuga in Es, staan er klassiekers op het programma als de grote Ciaconna voor viool en de beroemde Sicilienne uit Fluitsonate BWV 1031. Merkwaardig genoeg klinken er geen koraalbewerkingen, dus wellicht een wat seculiere cd, maar om dat te compenseren worden in het programmaboekje de twee orgelwerken van speculatieve theologische interpretaties voorzien. 

Falcioni speelt op een modern orgel (Klais, 1962) en dat op een moderne manier, met veel registratie- en klavierwisselingen. Deze cd gaat je niet helpen om je dichter bij de muzikale wereld van Bach te brengen.

Heb je niet zoveel met de muziek van voor 1800, maar wil je wel wat Bach in je kast, dan is dit wellicht een goede keuze. Falcioni speelt met vaart en verve, neemt je mee naar de verschillende klankkleuren van een Duits orgel uit de tweede helft van de 20ste eeuw, en maakt vooral lekker muziek. 

J.S. Bach Transcriptions

CD 1: Sinfonia BWV 29; Bleibt, ihr Engel, bleibt bei mir BWV 19; Ehre sei Gott in der Höhe BWV 110; Wer bist du? Frage dein Gewissen BWV 132; Christi Glieder, ach bedenket BWV 132; Herr, der du stark und mächtig bist BWV 10; Komm süsses Kreuz from St. Matthew’s Passion; O Mensch, bewein dein Sünde groß from St. Matthew’s Passion; Von den Stricken meiner Sünden from St. John’s Passion; Fuga in D Minor, BWV 539; Trio in G Major BWV 1027; Trio in G Major, BWV 1027; 

CD 2: 6 Schübler Choräle BWV 645 – 650; Trio Sonata in E-Flat, BWV 525: Trio Sonata in E Minor, BWV 528; Trio No. 3 in C Major BWV 1014 Trio No. 1 in C Minor BWV 21: Prelude, Trio and Fuge in B Major, BWV 545b

Stefano Molardi, Holzey-orgel (1797, 49/IIIP), Abdij van Neresheim (D). 

Brilliant Classics – 96413, 2 CD, TT 117’, booklet 8 p. EN, opname 07/2022, prijs € 3,99, ook streaming | brilliantclassics.com

J.S. Bach in Himmerod Abbey

Sinfonia from Cantata BWV 29; Ciaccona from Partita BWV 1004; Concerto in D Minor from Antonio Vivaldi BWV 596; Preludium and Fugue in E-Flat Major BWV 552; Sicilienne from Flute Sonata BWV 1031;  Chromatic Phantasie and Fugue in d; Passacaglia and Thema fugatum, BWV 582

Adriano Falcioni, Klais-orgel (1962, 57/IVP), Abdij van Himmerod (D)

Brilliant Classics – 96615, TT 72‘22, booklet 8 p. EN, opname 07/2022, prijs €11,99, ook streaming |  brilliantclassics.com