RECENSIE Eugène Reuchsel: La Vie du Christ & Bouquet de France

cd reuchsel organ works simon nieminski

Het onbekende meesterwerk – zo luidde ooit de naam van een reeks orgelconcerten in de Rotterdamse Laurens. Aan de luisteraar het oordeel of de eerste of de tweede kwalificatie het wint: alleen maar onbekend, of inderdaad een meesterwerk? Zo ook met het intrigerende werk van Reuchsel.

Text Example

advertentie



Reuchsel (1900-1988) was een bekende naam in het muziekleven in Lyon. De grootvader van Eugène dirigeerde Francks Messe Solenelle, en wie begeleidde op het orgel? De componist! Eugène werd aanvankelijk opgeleid als pianist, al vanaf zijn derde levensjaar. In Parijs verkeerde hij in kringen waar nog warme herinneringen bestonden aan Chopin. Eugène’s leraar hoorde Chopin spelen, Eugène won prijzen met zijn Chopinspel en werd door Fauré bewonderd. Reuchsel voerde, na zijn aanvankelijke belangstelling voor contemporaine muziek als Debussy, als jongeling ware triomftochten met uitvoeringen van Chopin, Liszt en Saint-Saëns.

Intrigerend zijn ook zijn Noord-Afrikaanse concerttournees. Hij werd er warm ontvangen. De emoties kwamen pas na zijn afscheid tot bedaren. Op zijn 27woonde hij al in een indrukwekkend huis in de Provence, ontworpen door een art-decoarchitect. Reuchsel kon er twee vleugels en een orgel in kwijt.

Behalve het maken van intensieve tournees door koloniale landen, begon Reuchsel zich in toenemende mate toe te leggen op het componeren. Hij schreef klankschilderingen van de Provence en meer programmatische werken; zelfs een orgelwerk over een orgel. Bouquet de France droeg hij op aan zijn vriend Pierre Labric, zelf een groot organist van wie gelukkig weer orgelopnamen op cd zijn uitgebracht. La Vie du Christ is in dezelfde periode geschreven.

Reuchsel is bepaald geen vernieuwende componist en zijn composities lijken zomaar decennia eerder te kunnen worden gedateerd. Het is de vraag of dat heel relevant is. Reuchsels muziek is technisch veeleisend en beslist onderhoudend. Nieminski valt te prijzen vanwege het onderhanden nemen van dit toch wel ‘onbekende meesterwerk’. Hij draagt het met liefde voor op het Rieger-orgel van St. Giles Cathedral in Edinburgh.

De keuze voor dit fraaie maar wel wat afstandelijke en ‘clean’ klinkende instrument bevordert het soepele verloop van de kennismaking echter niet; een romige Cavaillé-Coll had vast meer geholpen. Op het graf van Reuchsel staat dat muziek zijn geheim, zijn ideaal en de vreugde van zijn leven was. De orgelklanken uit de Schotse hoofdstad onderstrepen dat.

 


Eugène Reuchsel
La Vie du Christ & Bouquet de France

Simon Niemi?ski organ
The Rieger Organ of St Giles’ Cathedral, Edinburgh

La Vie du Christ; Evocations d’après l’Evangile de Saint Luc (1986/1987)

L’Annonciation, La Navité, Le Baptême, La Prophée accomplie, Les Béatitudes, La Pécheresse pardonnée, La Tempête apaisée, La Mulplication des Pains, La Transfiguration, La Parabole de la lumière, La Grâce de Dieu, Les Enfants jouent près de Jésus, L’Aveugle, L’Entrée à Jerusalem, La Cène, Le Crucifiement, La Résurrection, La Promenade à Emmaüs, L’Ascension

Bouquet de France (1986/1987)

Le pauvre Labourer, Rossignolet du Bois joli, La Fille aux Oranges, Le Retour du Marin, Là-haut sur la Montagne, Douce Merveille, Voici le joli Mois de Mai, Ma Mère m’envoie-t-au Marché, Berceuse, V’là la Saint–Marn

Resonus Classics – RES10217, TT 74’10, booklet 16 p. (EN), prijs € 19,95 | challengerecords.com