15 oktober 2019

RECENSIE J.S. Bach – Complete Works for Keyboard Vol. 2 – Benjamin Alard

Benjamin Alard is aan een titanenklus begonnen: alle klavierwerken van Johann Sebastian Bach opnemen op cd. Alard heeft inmiddels een naam gevestigd in de wereld van de oude muziek.

Ooit werd hij gelauwerd door een jury die werd voorgezeten door niemand minder dan Gustav Leonhardt, de grand maître van de oude muziek. In 2004 behaalde Alard op negentienjarige leeftijd de eerste prijs tijdens het internationaal klavecimbelconcours te Brugge voor zijn Bach-interpretatie, gevolgd door een eerste prijs in 2004 tijdens het orgelconcours van Freiberg. Alard is titularis van het nieuwe Bach-orgel van Bernard Aubertin in de kerk van Saint-Louis-en-l’Île in Parijs, waar hij jaarlijks Bach-concerten geeft.

Eerdere Bach-opnamen van Alard zijn zonder uitzondering bijzonder positief gewaardeerd door de pers. Het spel van Alard doet wel wat denken aan dat van onze grote meester Leonhardt: pittig, precies en puntgaaf. Toch zijn er ook in de wereld van de oude muziek hoorbaar ontwikkelingen; nieuwe inzichten wat betreft toucher en articulatie.

Wat deze aspecten betreft zit Alard dichterbij de meer vocale aanpak van Harald Vogel. Nu en dan pakt Alard Bachs jeugdwerken intiem en kamermuzikaal aan, bijvoorbeeld het Praeludium van de bruisende Praeludium & Fuga in D (BWV 532). De Fuga eindigt prachtig met de Fagott 32′.

De afwisseling met werken uit de tijd van Bachs jeugdwerken doet het wonderlijk goed. Als luisteraar reis je door het kleurrijke landschap waarin Bach tot zijn eerste scheppingen kwam. En prachtig, het Blumenroeder-claviorganum! Het Freytag/Tricoteaux-orgel (2001) in Saint-Vaast de Béthune heeft een bedrieglijk Schnitger-achtige klank; een zeer geslaagde oriëntatie. Terecht kiest Alard voor deze periode van Bachs oeuvre voor Schnitger-sferen. Ook de geslaagde bijdrage van sopraan Gerlinde Sämann is een verrijking voor de productie.

Kortom, een heel originele aanpak van een nieuwe ‘complete’ Bach voor orgel. Een onberispelijk klankdocument op Bach-waardige instrumenten.

Maar hoe komt het dat ik al luisterend naar al dit moois blijf terugverlangen naar Piet Kee in Alkmaar met zijn Praeludium et Fuga in c (BWV 546), zijn overrompelende Toccata in d (BWV 565) uit Haarlem; naar Bram Beekman met zijn Partite diverse sopra O Gott, du frommer Gott (BWV 767) uit Wassenaar; naar Ewald Kooiman met zijn ongewoon weemoedige vertolking van Sonate VI in c (BWV 530) uit Meppel en naar …?

Chauvinisme? Nostalgie? Het Hollandse Bachspel staat toch wel op eenzame hoogte. Onze monumentale orgelschat werkt ook mee. Maar misschien is zo’n vergelijking toch niet helemaal fair. In zijn eigenheid heeft Alard immers een respectabele prestatie geleverd waarvan zeer valt te genieten. En de fantasierijke programmering is met grote zorg omgeven en geeft een bijzonder cachet aan deze hoogstaande uitgave.

 

Lees ook
RECENSIE J.S. Bach - Complete Work for Keyboard Vol. 1 - Benjamin Alard

 


Johann Sebastian Bach
The Complete Work for Keyboard

Volume 2: Towards the North | Vers le Nord | Nach Worden
1705-1708: Lübeck, Hamburg, Erbarm dich mein, The Traveller

Benjamin Alard

Freytag-Tricoteaux organ Béthune, Saint-Vaast Church
Blumenroeder claviorganum
With Gerlinde Sämann, soprano

CD 1:  Freytag/ Tricoteaux (2001) naar Arp Schnitger, Saint-Vaast de Béthune (F)

Choralfantasie Nun freut euch, lieben Christen g’mein BuxWV 210 (Buxtehude); Choral Herr Christ, der einig Gottes Sohn BWV Anh. 55; Choral Wie schön leuchtet der Morgenstern BWV 739 (Bach); Fuge in b (Pachelbel)Choral Ach Herr, mich armen Sünder BWV 742; Fuge über ein Thema von A. Corelli BWV 579 in b; Choral Christ lag in Todesbanden BWV 718; Fuge BWV 577 in G; Partite diverse sopra: O Gott, du frommer Gott BWV 767; Präludium und Fuge BWV 566 in E (Bach)

CD 2 : Orgel Freytag/ Tricoteaux (2001) naar Arp Schnitger, Saint-Vaast de Béthune (F)

Toccata BWV 912a in D; Choral Jesu, meines Lebens Leben BWV 1107 (Bach); Choral Kyrie Gott Vater in Ewigkeit (Pachelbel); Choral Liebster Jesu, wir sind hier BWV 754; Fantasia super Valet will ich dir geben BWV 735a; Fuge BWV 578 in g; Fuge Thema Legrenzianum BWV 574b in c; Fuge BWV 575 in c (Bach); Choralfantasie An Wasserflüssen Babylon (Reincken); Präludium BWV 569 in a; Choral Ein feste Burg ist unser Gott BWV 720; Präludium und Fuge BWV 532a in D (Bach)

CD 3 : Claviorganum Blumenroeder (2009 – 2010) / Klavecimbel François Ciocca (2003) naar Grimaldi (Messina 1697) / Quentin Blumenroederorgel (2010) Haguenau

Choral Wir glauben all an einen Gott BWV 1098 / BWV 765; Choral Vater unser im Himmelreich BWV 737; Choral O Lamm Gottes unschuldig BWV 1085 / BWV 1095; Choral Du Friedefürst, Herr Jesu Christ BWV 1102; Choral O Herre Gott, dein göttlich Wort BWV 1110; Choral Wir Christenleut BWV 1090; Choral Herzliebster Jesu, was hast du verbrochen BWV 1093; Choral Gott ist mein Heil, mein Hilf und Trost BWV 1106; Choral Der Tag, der ist so freudenreich BWV 719; Choral Allein zu dir, Herr Jesu Christ BWV 1100; Choral Durch Adams Fall ist ganz verderbt BWV 1101; Choral Christ, der du bist der helle Tag BWV 1120; Choral Ach Gott und Herr BWV 714; Choral Erbarm dich mein, o Herre Gott BWV 721; Choral Als Jesus Christus in der Nacht BWV 1108; Choral In dich hab ich gehoffet, Herr BWV 712; Partite diverse sopra: Christ, der du bist der helle Tag BWV 766 (Bach)

CD 4 : Claviorganum Blumenroeder (2009 – 2010) / Klavecimbel François Ciocca (2003) naar Grimaldi (Messina 1697) / Quentin Blumenroederorgel (2010) Haguenau

Sonate nach Johann Adam Reinken BWV 965 in a (Bach); Toccata in C (Pachelbel); Fuga BuxWV 174 in C (Buxtehude); Bach Toccata BWV 914 in e; Fuge BWV 959 in a; Canzona BWV 588 in d; Fantasie duobus subjectis BWV 917 in g; Fuge BWV 955a in Es; Toccata BWV 913a in d (Bach)

 

Harmonia Mundi – HMM 902453.56, 4cd, TT 4:24, booklet 44 p. (FR/EN/DU)

Verkrijgbaarheid en luisterfragmenten: www.harmoniamundi.com

 

X